پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

هوشمند‌سازی در پیشگیری از بروز بحران‌های شهری موثر است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42666
چهارشنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۷ | 12:15

هوشمند‌سازی در پیشگیری از بروز بحران‌های شهری موثر است

رییس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در شهر هوشمند با جمع‌آوری درلحظه و برنامه‌ریزی‌شده داده‌ها از حوزه‌های مختلف شهری و تحلیل مستمر آنها در کنار یکدیگر، می‌توان مدیریت و سازماندهی مناسبی در خدمات شهری داشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر امید پورنیک در خصوص اهمیت هوشمندسازی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و سکونت انسان‌ها در مجموعه‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر، نیاز به مدیریت مبتنی بر شواهد و سازماندهی علمی خدمات در این جوامع به‌شدت افزایش پیدا کرده است. این تغییر در عمل مدیریت برخی از محورهای شهری را بسیار دشوار کرده، به‌طوری که در مواردی مدیریت مطلوب بدون بهره‌گیری از فناوری‌های نوین امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: تهران نیز به‌عنوان یک کلان‌شهر و با توجه به جمعیت بالا و متنوع، وسعت و اقلیم خاص شامل همین قاعده می‌شود. یکی از راهکارهای موجود در چنین مواردی به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و در بُعد کلان، مدیریت شهری است و یکی از مصداق‌های آن استقرار زیرساخت‌های لازم برای دست‌یابی به شهر هوشمند یا به تعبیری هوشمند‌سازی است.

پورنیک، فناوری را در تمام زمینه‌های مدیریت شهری مورد استفاده دانست و اظهار داشت: این فناوری‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری با جمع‌آوری داده‌های متعدد و متنوع و تحلیل مستمر و مناسب آنها در کنار داده‌های موجود به مدیریت و سازماندهی خدمات شهری به بهترین نحو کمک کنند. در این فرآیند با شناسایی صحیح نیازها و چاره‌اندیشی به‌موقع برای مشکلات و معضلات پیش از تبدیل آنها به بحران‌های انسانی و شهری، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه متناسب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: شرایط تهران و امکانات موجود می‌تواند زمینه مناسبی برای حرکت به سوی تحقق شهری هوشمند باشد. در نتیجه این اقدامات می‌توانیم شهری زیبا و سالم داشته باشیم که شهروندان با رفاه و آسایش در آن سکونت کنند.

رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران را دارای شرایط مطلوبی برای تبدیل شدن به شهر هوشمند دانست و عنوان کرد: در شهر تهران از نظر بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و حرکت‌هایی شده است، اما همچنان در زمینه عملیاتی‌سازی و کاربردی کردن آنها فاصله زیادی با حالت بهینه هوشمندسازی وجود دارد.

پورنیک در پایان اظهار امیدواری کرد که اقدامات لازم برای تحقق تهران هوشمند ادامه یابد و تصریح کرد: اصلی‌ترین نیازهای ما در شهر تهران فرهنگ‌سازی و دانش‌افزایی برای فناوری‌های مورد نیاز و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پیاده‌سازی چنین فناوری‌هایی است.

گفتنی‌ است دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ۱۹ و ۲۰ آذرماه در برج میلاد تهران برگزار شد.

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه صنعتی شریف: تکنولوژی را به خدمت نهادهای ناکارآمد گرفتن از موانع تحقق تهران هوشمند است

رییس مرکز پژوهش های مجلس:خلأهای حقوقی مانع تحقق شهر هوشمند است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سرعت “تهران هوشمند” باید افزایش یابد

رییس کمیته مخابرات مجلس:«تهران هوشمند»، زمینه‌ساز کاهش فساد است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها