جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جهش چشمگیر تعداد محققان ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42663
چهارشنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۷ | 11:49

جهش چشمگیر تعداد محققان ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد جهان

در تازه ترین فهرست دانشمندان پراستناد جهان که هر ساله توسط موسسه آمریکایی «کلاریویت آنالیتیکس» منتشر می شود تعداد دانشمندان پراستناد ایرانی از هفت نفر در سال ۲۰۱۷ به ۱۶ نفر در سال جاری افزایش یافته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، «کلاریویت آنالیتیکس» (Clarivate Analytics) امسال حدود چهار هزار پژوهشگر را از سراسر جهان در ۲۱ حوزه موضوعی به‌ عنوان پژوهشگر پراستناد شناسایی کرده است.

برای شناسایی پژوهشگران پراستناد (Highly Cited Researchers) در رتبه بندی امسال، مقالات پراستناد نشریه‌های نمایه شده «وب‌آو‌ساینس» در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ بررسی شده اند.

سعید عباس بندی از دانشگاه بین المللی امام خمینی، اخوان از دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، داوود دومیری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهراورنگ قائدی از دانشگاه یاسوج، مفید گرجی بند پی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، سید مهدی جعفری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، حسن کریمی از دانشگاه صنعتی قوچان، امید ماهیان از دانشگاه فردوسی مشهد، مرتضی محمودی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید فاضل نبوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، سید محمود نبوی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، طاهر نیکنام از دانشگاه صنعتی شریف، مسعود رضایی از دانشگاه تربیت مدرس، محسن شیخ الاسلامی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و محمد والی پور از دانشگاه آزاد اسلامی ۱۶دانشمند پراستناد ایرانی در فهرست ۴۰۵۸ دانشمند پراستناد در رده بندی ۲۰۱۸ موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» هستند.

گفتنی است، مقاله‌های پراستناد مقالاتی هستند که بیشترین استناد را در حوزه‌های موضوعی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و در پایگاه «شاخص‌های اساسی علم» (آی. اس. آی.) فهرست می‌شوند.

هم‌چنین، پژوهشگرانی که مقاله پراستناد دارند، پژوهشگران تاثیرگذار به‌شمار می‌روند و آنهایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌آید تاثیرگذارتر هستند. از این رو، پژوهشگران بر پایه شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه‌بندی و آنهایی که در رتبه‌های نخستین جای گرفته‌اند به‌ عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند.

در بین ۴۰۵۸پژوهشگر پراستناد در ۲۱رشته موضوعی تعداد ۱۹۴دانشمند یا ۴.۸درصد، تنها در دو رشته Essential Science Indicators قرار دارند. تعداد ۲۴دانشمند پراستناد نیز از کشورهای آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه تنها در ۳رشته موضوعی فعالیت دارند.

در میان پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸تعداد ۱۷نفر از برندگان جایزه نوبل هم حضور دارند.

۱۰ کشوری که بیشترین تعداد دانشمندان پر استناد را در اختیار دارند به ترتیب آمریکا با ۲۶۳۹نفر، انگلستان با ۵۴۶نفر، سرزمین اصلی چین با ۴۸۲نفر،آلمان با ۳۵۶نفر، استرالیا با ۲۴۵نفر، هلند با ۱۸۹نفر،کانادا با ۱۶۶نفر، فرانسه با ۱۵۷نفر، سوئیس با ۱۳۳نفر و اسپانیا با ۱۱۵نفر هستند. دانشگاه هاروارد، موسسات ملی سلامت آمریکا، دانشگاه استنفورد و آکادمی علوم چین به ترتیب با ۱۸۶، ۱۴۸ و ۱۰۰ و ۹۹ محقق برتر در راس موسسات علمی دارای بیشترین دانشمندان پراستناد در دنیا قرار دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تهران در رتبه ۳۴ برترین خوشه‌ های علم و فناوری جهان

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

نتایج رتبه بندی موسسات تحقیقاتی علوم پزشکی کشور اعلام شد + جدول کامل رتبه ها و شاخص های ارزیابی

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها