- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس مرکز پژوهش های مجلس:خلأهای حقوقی مانع تحقق شهر هوشمند است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: برای حرکت صحیح در مسیر پیاده‌سازی پروژه تهران هوشمند نیازمند تدوین چارچوب‌هایی برای اداره شهر هوشمند و پر کردن خلأهای حقوقی در حوزه‌های مختلف هستیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، کاظم جلالی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات در حال تغییر دادن نقش، کارکرد و قدرت دولت‌هاست، گفت: از این‌رو، کاربردهای فناوری‌های رایانه‎ای در اداره دولت‌ها روبه گسترش است. این گسترش می‌تواند در خدمت افزایش کارایی و اثربخشی دولت‌ها و خدمات‌رسانی به شهروندان موثر باشد.

وی به خلأهای قانونی در حوزه هوشمندسازی کلان‌شهرها اشاره کرده و گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه، توجه زیادی به مقوله دولت الکترونیک و خدمات الکترونیک شده است به‌ طوری که در چند ماده احکامی درخصوص توسعه خدمات الکترونیکی و دولت الکترونیک آمده است. در این احکام به سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، خدمات الکترونیک، زیرساخت ارتباطی، پایگاه‌های اطلاعات دولت و دورکاری پرداخته شده و دستیابی به جایگاه دوم منطقه در دولت الکترونیک، منطقه هدف‌گذاری شده است.

جلالی، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تدوین نقشه جامع دولت الکترونیک، اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات دستگاه‌های اجرایی در شبکه ملی اطلاعات و ارائه خدمات قابل انجام خارج از محیط اداری به دفاتر پیشخوان دولت را از المان‌های توسعه شهر هوشمند دانست و گفت: عامل اصلی تأخیر در هوشمندسازی پایتخت، اجرا نکردن یا اجرای ناکارآمد احکام مرتبط با هوشمندسازی و دولت الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه کشور است و امیدواریم براساس برنامه ششم بتوانیم به این برنامه به‌ صورت کامل جامه عمل بپوشانیم.

به‌ گفته نماینده مردم تهران در مجلس، در حال حاضر در کشور هم در عرضه خدمات الکترونیکی و هم در تولید خدمات دولت الکترونیکی با چالش روبه‌رو هستیم که این امر به‌دلیل نبود تعامل مؤثر دستگاه‌های مسئول و مشخص نبودن متولی در هر دو عرصه تولید و عرضه رخ داده است.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در وزارت کشور گفت: هوشمند سازی پنج شهر ارومیه، اصفهان، تبریز، مشهد و تهران هدف‌گذاری شده است که برای حرکت صحیح در این مسیر نیازمند تدوین چارچوب‌هایی برای اداره شهر هوشمند و پر کردن خلأهای حقوقی در حوزه‌های قانون‌گذاری و مقررات‌گذاری، سرمایه‌گذاری و دسترسی آسان و مطمئن به سرمایه، دسترسی به تحقیق و توسعه و فناوری پیشرفته، ظرفیت‌سازی کارآفرینان، تنظیم محیط کسب و کار در شرایط جدید بازار و فرهنگ‌سازی برای زیستن در سازگاری با بوم‌سازگان جدید شهر هوشمند هستیم.

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ۱۹ و ۲۰ آذرماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام