جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نخستین بار در تاریخ زلزله ایران: گسل مهم شمال تبریز، تحت پوشش ایستگاه های آنلاین شتابنگاری قرار گرفت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42466
یکشنبه، ۲۷ آبان، ۱۳۹۷ | 12:31

نخستین بار در تاریخ زلزله ایران: گسل مهم شمال تبریز، تحت پوشش ایستگاه های آنلاین شتابنگاری قرار گرفت

برای اولین در تاریخ زلزله کشور، گسلی مهم (گسل شمال تبریز)، تحت پوشش ده ایستگاه آنلاین و مدرن شتابنگاری قرار گرفت

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: شنبه ۲۶ آبان ماه همکاران پرتلاش بخش شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موفق شدند که با نصب ۱۰ ایستگاه شتابنگاری در امتداد گسل شمال تبریز، فعالیت لرزه ای این گسل بسیار مهم و لرزه زا که در تاریخ زمین لرزه های ایران، زمین لرزه های مخرب و ویرانگری را در پهنه لرزه خیز تبریز موجب شده است، تحت پوشش آنلاین ثبت جنبش لرزه ای قرار دهند.

وی تصریح کرد: پایش لرزه ای گسل کاری و لرزه زای شمال تبریز با نصب این ۱۰ ایستگاه وارد فاز اجرائی و عملیاتی شده و اکنون می توان ادعا کرد که به همت همکاران ما در شبکه شتابنگاری، برای اولین بار در تاریخ مطالعات زلزله در کشور، گسل مهم و شناخته شده ای در جوار یک کلانشهر مهم، با ده ایستگاه مدرن و برخط تحت پوشش قرار گرفته است.

به گفته بیت اللهی، اگر کار پوشش آنلاین شتابنگاری گسل شمال تبریز را در کنار کار مهم تعیین حریم گسل های کلانشهر تبریز که بطور موفقیت آمیز با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دفتر سازمان زمین شناسی در تبریز، مراکز دانشگاهی تبریز، شهرداری، نظام مهندسی و همکاری تمام دستگاه ها و سازمان های دولتی انجام یافت، قرار دهیم، باید اذعان کرد که اقدامات بس مهم در امر کاهش ریسک لرزه ای کلانشهر تبریز برای اولین بار در تاریخ کشور، صورت گرفته است که درخور تحسین است.

وی خاطرنشان کرد: گسل های مهم و طویل در پهنه ایران زمین فراوانند، در یک جنبش لرزه ای، معمولا قطعه و بخشی از یک گسل بزرگ، فعال شده و موجب زمین لرزه سترگی می شود. این امر را در مورد زلزله کرمانشاه  که اخیرا اولین سالگرد آن زلزله را در ۲۱ آبانماه داشتیم نیز در امتداد گسله های بسیار طویل ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس نیز مشاهده کردیم. برای اینکه به طور ملموس بدانیم که کدام بخش یک گسل طویل و لرزه زا، فعال شده است، لازم است تا چنین گسلی تحت پوشش چندین ایستگاه ثبت جنبش های لرزه ای قرار گیرد.

بیت اللهی تصریح کرد: گسل شمال تبریز NTF نیز، بخشی از یک سامانه امتداد لغز بزرگی است که از سرحدات شمالغربی تا منتهی الیه ارتفاعات بزقوش در شمال میانه بطول ۳۵۰ کیلومتر گسترده است.  این سامانه دارای سگمنت های گیلاتو – چالدران – خوی، قطعات شمال و جنوب میشو و قطعات شمالی و جنوبی بزقوش می باشد که تمامی این قطعات از نظر لرزه ای فعال هستند.

پوشش قطعات مشرف به شهر تبریز و حاشیه آن مسلما در درجه اول اولویت از دیدگاه مدیریت بحران قرار داشته که خوشبختانه این امر به تحقق پیوست.

به گفته وی با  راه اندازی کامل این ۱۰ ایستگاه می توان ادعا کرد که برای اولین بار در ایران یک گسل مهم و لرزه زا در ایران با ایستگاههای آنلاین و نسل نو در سطح استانداردهای جهانی شتابنگاری پوشش داده شده است. راه اندازی ایستگاه هائی مانند ایستگاه شتابنگاری بستان آباد در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه باسمنج در جنوبشرقی تبریز و در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه شتابنگاری عینال زینال در نزدیکترین نقطه به گسل شمال تبریز( در امتداد ارتفاعات کوه سرخاب تبریز که در واقع پای این ارتفاعات مشرف به شهر تبریز مسیر عبوری گسل امتداد لغز شمال تبریز است) که شکل هائی از آن در زیر نشان داده شده است، را می توان از جمله ایستگاه های پوششی گسل لرزه زای تبریز بر شمرد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها