سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

نقشه گسل‌های کرج به مرحله دقیق سازی رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42451
یکشنبه، ۲۷ آبان، ۱۳۹۷ | 11:31

نقشه گسل‌های کرج به مرحله دقیق سازی رسید

عملیات شناسایی گسل‌های منطقه اشتهارد-ماهدشت به همت مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج آغاز شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، رئیس مرکز  پژوهشهای کاربردی کرج با اعلام این خبر گفت: در راستای طرح دقیق‌سازی نقشه گسله‌های فعال کلان شهرهای کشور، مطالعه پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی اشتهارد، در منطقه اشتهارد–ماهدشت به عنوان مرحله دوم طرح دقیق‌سازی گسل‌ها در کلانشهر کرج آغاز شده است.

دکتر فریبرز قریب افزود: مرکز پژوهش‌های کاربردی با توجه به حضور فیزیکی در استان البرز علاوه بر وظایف ملی، مسئولیت مطالعات زمین‌شناسی در استان‌های البرز و قزوین را بر عهده دارد.

وی با بیان این‌که شناسایی و بررسی گسل‌ها بسیار حائز اهمیت است، گفت: یکی از گسل‌های مهمی که کلان شهر کرج و مراکز صنعتی پیرامون آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گسل اشتهارد است.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج افزود: تاکنون بر روی این گسل مطالعات دقیق زمین‌شناسی صورت نگرفته است، از این رو این مرکز گسل اشتهارد را گزینه اول مطالاعات تکمیلی خود در راستای طرح دقیق‌سازی گسل‌های کلان شهر کرج قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: مجاور بودن شهرهای ماهدشت، اشتهارد و فردیس به این گسل و همچنین نزدیکی به پایتخت و کلانشهر کرج، اهمیت شناسایی و بررسی این پهنه گسلی را دو چندان کرده است.

قریب با تاکید بر اهمیت مطالعه و دقیق‌سازی گسل‌ها، در راستای اجرای قانون‌مندسازی طرح های شهرسازی و عمرانی در حریم گسل‌ها گفت: در پی رویداد زمین‌لرزه، گسلش سطحی، جابه‌جایی یا گسیختگی در سطح زمین ایجاد می‌شود که می‌تواند اثرات ویرانگری روی سازه‌ها بگذارد

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج به همین جهت با توجه به دقت کم نقشه‌های گسلی و کامل نبودن مستندات فنی در مقیاس کاربری شهری، مطالعه و دقیق‌سازی گسل‌ها جهت طرح‌های شهرسازی و عمرانی بسیار حائز اهمیت است.

مرحله اول طرح دقیق‌سازی پیش از این با جمع‌آوری و تلفیق داده‌های موجود و استخراج نقشه گسل‌های کرج به پایان رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

انتشار نخستین استاندارد ملی مشخصه‌یابی نانومواد با روش ICP در کشور

نقشه گسل‌های شهر کرج رونمایی شد

تهدید جدی زلزله برای بافت فرسوده محلات گلابدره، دارآباد و فرحزاد/ تهیه نقشه پهنه‌های گسلی ۲۰ شهر کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها