جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید قیر مناسب آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42395
شنبه، ۲۶ آبان، ۱۳۹۷ | 10:49

تولید قیر مناسب آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر ایران

پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه صنعتی همدان، در پژوهشی که از سال ۱۳۹۲ شروع‌شده موفق شدند برای اولین بار در کشور، به دانش تولید نانو کامپوزیتی از قیر مخصوص آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر دست بیابند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این پژوهش، محققان موفق شدند با استفاده از روش شوک خلاء به بهینه‌سازی خواص رئولوژیکی و مکانیکی قیر اصلاح شده دست یابند که جزو مناسب‌ترین قیر برای آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر هست..

قیر عادی که هم اکنون در کشور مورد استفاده است در مناطق گرمسیر در اثر دمای بالای روز، ذوب و در شب پس از سرد شدن تغییر شکل می‌دهد.

در مناطق سردسیر نیز ترک و شکنندگی بر اثر سفت شدن قیر از عوامل شایع و علل خرابی زودرس آسفالت هست که با پژوهش انجام شده و تولید نانو کامپوزیتی به همراه پلی‌تیوفن و نانو ذرات Fe ۳ O ۴، معایب استفاده از قیر معمولی برطرف می‌شود.

روش شوک خلاء برای تولید قیر که برای اولین بار توسط همین تیم پژوهشی صورت گرفت در سال ۲۰۱۶ در مجله Composites Part منتشر شد و بخشی از نتایج تحقیق نیز در مجله The Journal of The Minerals, Metals & Materials که از مجلات سطح یک دنیا محسوب می‌شود به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چهره برتر صنعت قیر و آسفالت ایران در سال ۹۸ معرفی شد

چاپ مقاله شیمیدانان ایرانی در مجله معتبر انجمن شیمی سلطنتی

با تلاش یک شرکت دانش بنیان محقق شد: تولید آسفالت رنگی با یک سوم قیمت آسفالت وارداتی در کشور

موفقیت محققان کشور در افزایش جذب انرژی خورشیدی با نانوسیالات

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها