پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس موزه ملی علوم و فناوری: فرهنگ تغذیه در برخی رسانه ها فدای تبلیغات شده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42390
جمعه، ۲۵ آبان، ۱۳۹۷ | 21:58

رییس موزه ملی علوم و فناوری: فرهنگ تغذیه در برخی رسانه ها فدای تبلیغات شده است

سخنرانان اختتامیه جشنواره علم برای همه که با موضوع سفره سلامت خانواده برگزار شد با انتقاد از رویکرد اسپانسرمحور برنامه ها و تبلیغات صدا و سیما، ارتقای سواد رسانه ای را مهنترین اقدام برای شناسایی اطلاعات صحیح دانست.

به گزارش دیده بان علم ایران، سیف الله جلیلی عصر جمعه در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره «علم برای همه» با اشاره به اینکه موزه ملی علوم و فناوری اهداف ویژه ای را دنبال می کند و ماحصل همه اقدامات باید ترویج علم در میان مردم باشد، افزود: البته لازم است شیوه های مختلفی همچون برگزاری جشنواره، گردهمایی و سخنرانی برای آشنایی آحاد جامعه با علم از جمله علم تغذیه را برگزینیم.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری با بیان اینکه سال گذشته موضوع «زلزله» برای این جشنواره انتخاب شده بود که متاسفانه با زلزله سر پل ذهاب مصادف شد، تصریح کرد: امسال «تغذیه» را برای جشنواره علم برای همه انتخاب کردیم.
وی اظهار داشت: معمولا غذایی که در طول روز مصرف می شود، ارزش غذایی چندانی ندارد و افراد نسبت به این مساله آگاهی کافی ندارند از این رو باید با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به افراد فرهنگ تغذیه را تغییر دهیم.

رئیس موزه ملی علم و فناوری تصریح کرد: هر چند به دلیل گرانی های اخیر و افزایش قیمت ها دورریز مواد غذایی کمتر شده اما نباید صرفا به این دلیل شیوه های مصرف تغییر کند بلکه لازم است مردم به استانداردهای تهیه و طبخ مواد غذایی توجه کنند.

جلیلی با بیان اینکه بی توجهی به استانداردهای مواد غذایی هم در میان افراد تحصیلکرده و هم عموم مردم رواج دارد، اضافه کرد: رسانه ها نقش مهمی در تبلیغات و آگاهی مردم دارند اما اکنون به دلیل درآمدزا بودن انواع تبلیغات، اطلاع رسانی درست درباره ارزش مواد غذایی ارائه نمی شود.

مرضیه ادهم، دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی هم در سخنرانی خود با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد رسانه ای مردم خصوصا در مواجهه با تبلیغات صدا و سیما گفت: در شرایطی که صدا و سیما کاملا اسپانسرمحور شده نمی توان به پیام های آن اعتماد داشت و مخاطبان باید با بالا بردن سواد رسانه ای خود نسبت به هر محتوای رسانه‌ای حساسیت به خرج دهند و صحت آنها را از منابع معتبر جویا شوند.

وی گفت: سواد رسانه‌ای توانایی تشخیص درست یا غلط بودن پیام، درستی منبع، شناخت اخبار جعلی و تشخیص ابزارها و تکنیک‌هایی است که برای به دل نشستن پیام مورد استفاده قرار گرفته است.

این دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یونسکو آخرین راه مقابله با رسانه‌ها و گم نشدن در دریای اطلاعات را تفکر انتقادی اعلام کرده است، اظهار کرد: تنها از طریق این نوع تفکر است که فرد نسبت به محتوای رسانه‌ای ایمن می‌شود.

ادهم در پایان مهم‌ترین شعار جشنواره «علم برای همه» امسال (از رسانه‌ها و منابع به درستی استفاده کنیم) را تاکید بر پی گرفتن این نوع تفکر دانست و ابراز امیدواری کرد این شیوه در مواجهه با تبلیغات و رعایت تغذیه سالم موثر واقع شود.

موزه ملی علوم و فناوری از ۲۰ آبان ماه همزمان با هفته ترویج علم، به مدت شش روز میزبان چهارمین جشنواره علم برای همه با موضوع سلامت مواد غذایی بود

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

بیستمین دوره جایزه ترویج علم ایران اعطا شد

همزمان با مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم برگزار شد: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر رضا منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

همراه با اعطای بیستمین جایزه ترویج علم ایران برگزار می شود: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها