پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی: ۳۵۰۰ استاندارد در حوزه مواد غذایی داریم/ایران، رکورددار استانداردنویسی در منطقه است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42301
یکشنبه، ۲۰ آبان، ۱۳۹۷ | 14:28

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی: ۳۵۰۰ استاندارد در حوزه مواد غذایی داریم/ایران، رکورددار استانداردنویسی در منطقه است

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال وزارت بهداشت با اشاره به وجود  ۳۳ هزار استاندارد ملی اعلام کرد: در این بین سه هزار و ۵۰۰ استاندارد مستقیما به حوزه مواد غذایی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، غلامرضا امینی که در افتتاحیه چهارمین جشنواره «علم برای همه» در محل موزه ملی علوم و فناوری سخن می گفت خاطرنشان کرد: در کنار استانداردهایی که مستقیما به مواد غذایی مربوط می شوند ۷۰۰ استاندارد به میکروبیولوژی مواد غذایی و ۲۳۰ مورد نیز به کودها و سموم مربوط است.

دبیر علمی چهارمین جشنواره «علم برای همه» که با شعار «سفره سلامتی خانواده من» تا ۲۵ آبان ماه جاری در محل موزه ملی علوم و فناوری در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: امنیت غذایی، پایدار دسترسی به غذا و ایمنی غذا، آسیب نرساندن آن به مصرف کننده و رساندن مواد مغذی به او است. این جشنواره نیز کمک می‌کند از تمام توان علمی خود در زمینه استانداردنویسی بهره برده و استانداردها را در حوزه ایمنی رعایت کنیم.

 امینی با اشاره به اینکه در آستانه انقلاب صنعتی چهارم هستیم تبدیل تولید سنتی به ماشینی را انقلاب اول، دستیابی به انرژی الکتریکی را انقلاب دوم و اتوماسیون و انفجار اطلاعات را انقلاب صنعتی سوم نام برد و توضیح داد: در انقلاب صنعتی چهارم مرزهای بین فیزیک، فناوری و محیط زیست شکسته خواهد شد که باید استانداردهای لازم برای این موضوع تدوین شود.

وی تاکید کرد: توسعه استاندارد معمولا در کشورهایی که توسعه پایدار در آنها اتفاق افتاده، در دستور کار قرار گرفته و استفاده از استانداردها و توسعه آنها دستیابی به توسعه پایدار را ممکن خواهد ساخت.

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال با اشاره به موضوع توسعه استانداردها در اسناد بالادستی کشور تصریح کرد: سازماندهی استانداردها به تنهایی نمی‌تواند ضامن سامان دهنده نظام استاندارد باشد و جامعه سالم زمانی محقق می‌شود که غذای سالم در اختیار آن قرار گیرد.

امینی با اشاره به تعریف بانک جهانی از امنیت غذایی که مبتنی بر پایداری در دریافت غذا، دسترسی همیشگی به غذا و موجود بودن غذا برای همگان است، اظهار داشت: تامین امنیت غذایی و ایمنی غذا مستلزم تدوین قوانین و مقررات موثر و کارآمد  است تا با اجرای آنها بتوان ایمنی و کیفیت مناسب مواد غذایی را تامین کرد.

دبیر علمی چهارمین جشنواره علم برای همه ضرورت توجه به نشانگرها بر روی مواد غذایی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: جشنواره علم برای عامه کمک می‌کند از تمام توان علمی‌مان در زمینه استاندارد نویسی استفاده کنیم.

صونا آقابابایی، دبیر چهارمین جشنواره علم برای همه هم طی سخنانی از برگزاری سخنرانی‌های تخصصی پیرامون موضوعات مرتبط با بهداشت مواد غذایی به همراه پرسش و پاسخ طی روزهای برپایی این جشنواره خبر داد و گفت: پادکست‌ها و اینفوگرافی‌های مربوط به جشنواره نیز در سایت موزه علوم و فناوری ایران موجود خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری ۲۰ جلسه اتاق فکر در راستای تعیین محورها و برنامه ریزی برای این جشنواره گفت: محور “به سلامتی اهمیت بدهیم” ناظر بر سلامت فردی و شاخص‌های عمومی آن و محور “استانداردها و نشانگرها را بشناسیم” بر میزان شناخت ما از نشانگرها از جمله حلال، سیب سلامت یا استانداردهای بین‌المللی همچون ایزو متمرکز شده است.

دبیر چهارمین جشنواره علم برای همه ادامه داد: در محور “از منابع و رسانه‌ها درست استفاده کنیم” هم اخباری که دست به دست می‌چرخد از جمله گرایش عجیب و غریب به طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است.

آقا بابایی افزود: در محور “هر چیزی را نخوریم” بازی‌هایی برای کودکان سه سال و بالاتر طراحی شده که ضمن آنها با بشقاب سالم آشنا خواهند شد.

وی در پایان از برگزاری سخنرانی‌های تخصصی در سه سانس ۱۶:۳۰، ۱۷:۳۰ و ۱۸:۳۰ و به مدت یک ساعت در روزهای جشنواره خبر داد و گفت: این سخنرانی‌ها حول موضوعات مشخص درباره بهداشت مواد غذایی خواهد بود و پادکست‌ها و اینفوگرافی‌های مربوط به این جشنواره هم در سایت موزه ملی علوم و فناوری به نشانی INMOFT.IR قابل دسترسی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نتایج رتبه بندی موسسات تحقیقاتی علوم پزشکی کشور اعلام شد + جدول کامل رتبه ها و شاخص های ارزیابی

اساسنامه نیماد بازبینی می‌شود

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

گزارش ۲۰۱۹ «شمارش معکوس اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت» مجله «لنست» هشدار داد: متولدان امروز به سوی آینده ای هولناک می روند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها