پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ابداع روشی موثر برای درمان «آب سیاه» چشم با همکاری دانشمند ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42265
شنبه، ۱۹ آبان، ۱۳۹۷ | 12:43

ابداع روشی موثر برای درمان «آب سیاه» چشم با همکاری دانشمند ایرانی

تیمی از محققان دانشگاه پوردو شامل یک استاد ایرانی این دانشگاه موفق به ابداع یک ایمپلنت چشمی با قابلیت کاهش فشار  چشم شدند که می تواند راهی ایمن و موثر برای درمان عارضه «گلوکوم»(آب سیاه) چشم باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران، ابزار ابداعی با همکاری دکتر آرزو اردکانی، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه پوردو پس از کاشت در چشم با ایجاد میدان مغناطیسی فشار چشم را کاهش می دهد.

عارضه گلوکوم یا آب سیاه به علت بسته شدن برخی منافذ خروج مایع زلالیه از منافذ چشم رخ می دهد که به افزایش فشار داخلی چشم و نهایتا کوری منجر می شود. این بیماری علائم خاصی ندارد و به دشواری قابل تشخیص است.

تاکنون هیچ درمان قطعی  برای آب سیاه ارائه نشده و مبتلایان باید تا آخر عمر تحت درمان باشند تا بینایی خود را از دست ندهند.

این اولین بار نیست که دانشمندان از ایمپلنتهای چشمی برای کاهش فشار چشم در مبتلایان گلوکوم استفاده می کنند اما به گفته محققان دانشگاه پردو، نیمی از ایمپلنت‌های موجود پس ازپنج سال از کار می‌افتند که علت آن هم میکروارگانیسم‌هایی هستند که در این دستگاه‌ها رشد کرده و کانال‌های “درین” مایعات را مسدود می‌کنند.

کانال های درین در ایمپلنت ابداعی دارای “عملگرهای هیدرولیک” کوچک آهنربایی هستند که از فلز نیکل ساخته شده‌اند و در زمان قرار گرفتن در معرض یک میدان مغناطیسی به لرزش درمی‌آیند.

این ارتعاشات سبب می‌شوند مایعاتی که در لوله وجود دارند به حالت روان و سیال درآیند.

سرپرست این تحقیق اظهار کرد: ما می‌توانیم در هر زمان خواستیم به بدن میدان مغناطیسی وارد کنیم، بنابراین لوله‌های این ایمپلنت هیچ‌گاه مسدود نمی‌شوند.

محققان پوردو هم‌اکنون درصدد تجاری‌سازی فناوری ابداعی هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بازیابی حس لامسه توسط ایمپلنتی خودکفا

یک نانوذره، رکورد جهانی چرخش را شکست

پزشک ایرانی، برنده جایزه آکادمی چشم پزشکی آمریکا شد

افزایش عمر ایمپلنت‌های استخوانی و دندانی با نانوپلاسمای محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها