جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

برگزاری دومین سمپوزیوم کریسپر در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42242
شنبه، ۱۹ آبان، ۱۳۹۷ | 10:02

برگزاری دومین سمپوزیوم کریسپر در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

دومین سمپوزیوم کریسپر پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری هفتم آذر ماه برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، کریسپر(CRISPR) که مخفف Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats است، به طور ساده یعنی تناوب‌هایِ کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای که در واقع نوعی سیستم دفاعی در باکتری‌ها برای مقابله با عوامل مهاجم از قبیل ویروس‌ها می‌باشد که قابلیت کشف DNA عامل بیگانه و بعد نابودی آن را دارد. این تکنیک به دانشمندان این امکان را می دهد که به صورت دقیق و هدفمند توالی های نوکلئوتیدی را در ژنوم موجودات زنده­ ویرایش کنند و از نظر رشد ثبت اختراع و مقالات چاپ شده از زمان شروع آن در صدر موضوعات علمی قرار دارد.

صادق شجاعی، دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی و دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم کریسپر گفت: با توجه به فعالیت‌ها و پژوهش‌های کشورهای پیشرفته درباره تکنیک کریسپر هدف از برگزاری این سمپوزیوم گسترش و معرفی این تکنیک در کشور جهت استفاده از مزایای آن است. برای مثال با استفاده از این تکنیک می‌توان گیاهانی تولید کرد که نسبت به خشکی و شوری مقاوم باشند و یا بازدهی آنان در تولید محصول بیشتر باشد.

نکته بارز این سمپوزیوم که روزچهارشنبه هفتم آذر ماه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار خواهد شد این است که بیش از هفتاد درصد امور کمیته اجرایی این سمپوزیوم را دانشجویان پژوهشگاه عهده دار هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری: محصولات تراریخته، ایران را از وابستگی به خارج می‌رهاند/ واردکنندگان محصولات کشاورزی، برنده اصلی جلوگیری از تولید ملی تراریخته ها

تولید نخستین موش مدل هموفیلی با فناوری کریسپر در ایران

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، میزبان دومین سمپوزیوم کریسپر

رییس انجمن ژنتیک عنوان کرد: فناوری ویرایش ژنی، انقلابی بزرگ در عصر سنتز ژنوم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها