پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ملک زاده اعلام کرد: تلاشهای جدی برای واقعی شدن تعرفه خدمات پزشکی و فنی گوارش/ رتبه دوم ایران در تولید علم گوارش منطقه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42107
چهارشنبه، ۹ آبان، ۱۳۹۷ | 13:57

ملک زاده اعلام کرد: تلاشهای جدی برای واقعی شدن تعرفه خدمات پزشکی و فنی گوارش/ رتبه دوم ایران در تولید علم گوارش منطقه

رییس انجمن گوارش و کبد ایران از تلاشهای صورت گرفته برای واقعی شدن تعرفه های خدمات پزشکی و فنی گوارش خبر داد و با اشاره به افزایش ۴ برابری قیمت دستگاه های اندوسکوپی، بهبود تعرفه ها را یک ضرورت برای تامین نیاز مراکز خدمات درمانی و نیز بهبود خدمات به بیماران از طریق حفظ کیفیت فنی در  اندوسکوپی دانست.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ، در هجدهمین کنگره سه روزه گوارش و کبد ایران که روز چهارشنبه ۹ آبان ماه در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران گشایش یافت، در ابتدای سخنان خود، گزارشی از تولید علم ایران و تولید علم گوارش ایران ارائه کرد.

 

رتبه ۱۵ ایران در تولید علم جهان

استاد ممتازه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به ۵۰۰ هزار مدرک علمی تولید شده ایران تا کنون که ۱۱۰ هزار مدرک مربوط به تولید علم پزشکی بوده است ، رتبه ایران در تولید علم جهان را ۱۶ اعلام کرد که با یک پله صعود در شش ماه اول ۲۰۱۸،  به رتبه ۱۵ دست یافته است.

به گفته دکتر ملک زاده، ایران  همچنین رتبه ۱۷ جهانی را در کسب استناد به مقالات دارد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: ایران در کمیت (تولید مقالات) و کیفیت (استناد به مقالات) رتبه نخست خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست و علوم پزشکی ایران نیز همین رتبه را در منطقه دارد.

 

رتبه دوم ایران در تولید علم گوارش منطقه

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اما رتبه تولید علم گوارش ایران  را دوم منطقه و در کسب استناد به مقالات، سوم منطقه اعلام کرد.

وی تعداد و کیفیت مقالات گوارش ایران را نیازمند ارتقا و جهش دانست و به عنوان مثال از تولیدات علمی کانادا در حوزه گوارش با ۲۷۲۰ مقاله در یک سال یاد کرد و سهم ایران در تولید مقالات گوارش طی ۱۰ سال گذشته را تنها، ۲۲۸۶ مقاله برشمرد.

رییس انجمن گوارش و کبد ایران همچنین سهم تولید علم گوارش ایران را در Top Citation  بیش از سیزده  و در  TOP Journal ، هفده  درصد اعلام کرد.

به گفته وی، ۲۱ درصد انتشارات علمی ایران با همکاری بین المللی صورت می گیرد که این رقم در حوزه گوارش ۱۶ درصد است.

 

لزوم خلاقیت آفرینی و حمایت از تلاشهای علمی در شرایط تحریم

دکتر ملک زاده گفت: بیشترین همکاری علمی بین المللی ایران نیز با آمریکا و سپس با انگلستان است.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سپس به تنگناهای تحمیل شده ناشی از شرایط تحریم اشاره و بر لزوم خلاقیت آفرینی و بهره مندی از آن در این شرایط دشوار تاکید کرد و به عنوان مثال از تلاشهای پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولید قرص پلی پیل برای پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی و قرص سووداک برای درمان قطعی و آسان هپاتیت سی یاد کرد که هر دو دارو وارد فارماکوپه دارویی ایران شده و در دسترس بیماران قرار دارد.

دکتر ملک زاده همچنین بر حمایت از دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی برای ساخت تجهیزات پزشکی مورد نیاز بویژه در شرایط تحریم تاکید کرد.

 

گزارشی از فعالیتهای انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران

رییس انجمن گوارش و کبد ایران در ادامه سخنرانی خود همچنین گزارشی از فعالیت این انجمن را برای شرکت کنندگان در هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران ارائه کرد و گفت:  انجمن متخصصان  گوارش و کبد ایران امسال با ۲ هزار عضو ۲۵ ساله شد.

به گفته وی،  انتخابات سال گذشته این انجمن با حضور ۸۱ درصد افراد واجد شرایط برگزار شده که این میزان مشارکت، جزو بیشترین مشارکتها در انتخابات انجمن های علمی پزشکی ایران است.

دکتر ملک زاده با اشاره به افزوده شدن ۳۰ تن از فلوهای گوارش و کبد به جمع متخصصان گوارش و کبد ایران برای فعال شدن آنها در انجمن گوارش و کبد ابراز امیدواری کرد.

 

۶۳ درصد اعضای انجمن گوارش و کبد، متخصص داخلی هستند

وی همچینن ۷۰ درصد اعضای انجمن گوارش و کبد ایران را مربوط به شهرستان ها و ۳۰ درصد را مربوط به تهران دانست و گفت: نزدیک به ۶۳ درصد اعضای انجمن را متخصصان داخلی تشکیل می دهند و انجمن گوارش و کبد جزو معدود انجمنهایی است که به متخصصان داخلی فرصت داده که در رشته گوارش بیشتر فعال شوند و امکان آموزش اندوسکوپی را برای آنها فراهم کرده است به طوری که ۱۲۰۰ متخصص داخلی تا کنون آموزش اندوسکوپی تشخیصی دیده اند و گواهینامه رسمی دریافت کرده اند.

رییس انجمن گوارش و کبد ایران، این آموزشها را  با توجه به شیوع بیماری های گوارشی در کشور بویژه سرطانهای گوارش و کمبود فوق تخصص گوارش و کبد در شهرستانها بسیار لازم و مفید دانست .

 

اجرای برنامه گسترده بازآموزی فوق تخصص های گوارش

دکتر ملک زاده با اعلام عضویت انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در انجمن جهانی گوارش، انجمن جهانی اندوسکوپی ، انجمن اندوسکوپی آسیایی و انجمن  گوارش خاورمیانه، در ادامه سخنان خود از اجرای برنامه های بازآموزی بسیار گسترده برای فوق تخصص های گوارش و کبد خبر داد.

وی همچنین انتخاب پزشکان برتر گوارش را یادآور شد که از سال ۹۲ تا کنون در حال انجام است و امسال نیز سه فوق تخصص گوارش و کبد به عنوان پزشک برتر این حوزه انتخاب شده اند.

 

مجلات نمایه شده گوارش

رییس انجمن گوارش و کبد ایران به مجلات گوارش ایندکس شده فارسی و انگلیسی اشاره کرد و گفت: مجله فارسی زبان «گوارش ایران» در اسکوپوس نمایه می شود و بموقع همواره منتشر شده است. مجله انگلیسی زبان  Middle East Journal of Digestive Diseases (MEJDD) در پاپ مد سنترال و اسکوپوس نمایه می شود.

وی با بیان این که انجمن گوارش و کبد از معدود انجمنهای علمی پزشکی است که مجلاتش هم به زبان فارس و هم به زبان انگلیسی ایندکس شده است، از تلاش انجمن گوارش و کبد برای ورود مجلات گوارش به نمایه وب آو ساینس خبر داد

دکتر ملک زاده همچنین با اعلام ایجاد دوره فلوشیپ گوارش در آینده، توسط انجمن گوارش و کبد ایران،  از پخش زنده کنفرانسهای علمی انجمن برای بهره مندی افراد در شهرستان ها خبر داد.

 

واقعی شدن تعرفه های گوارش در آینده

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، یکی از مشکلات موجود در حوزه گوارش کشور را تعرفه های گوارش بخصوص تعرفه های بخش فنی گوارش دانست و با اشاره به این که قیمت خرید دستگاه اندوسکوپی ۴ تا ۵ برابر و خرید دستگاه ها با مشکلاتی مواجه شده است،افزود: تمام تلاشها برای واقعی شدن تعرفه ها بویژه در بخش فنی گوارش در حال انجام است و انجمن گوارش و کبد از وزیر بهداشت درخواست بهبود تعرفه ها را کرده و وزیر بهداشت نیز  نامه ای به رییس جمهور نوشته که این تعرفه ها واقعی شوند .

 

اهمیت ثبت بیماری های گوارش و کبد در ایران

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران در سخنان امروز خود همچنین به اهمیت ثبت بیماری های گوارش و کبد پرداخت و با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت بیماری سلیاک، هپاتیت اتوایمیون، بیماری های التهابی روده، سیروز کبدی و برخی دیگر از بیماری ها که معمولا  یک دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی متولی آن می شود و بقیه مراکز داده های خود را در اختیار آن قرار می هند، از ثبت بیماری های گوارش به عنوان بستر بسیار مناسب برای انجام تحقیقات پزشکی در این حوزه تخصصی یاد و به پزشکان متخصص پیشنهاد کرد بیماران گوارشی خود را به سمت مراکز ثبت بیماری هدایت کنند.

وی در کنار اینها، تشکیل انجمن های حمایت از بیماران گوارش برای دریافت خدمات بهتر و تامین نیازهای دارویی را دیگر گام برداشته شده توصیف کرد.

رییس انجمن گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان از برگزاری کنگره سرطان مری در سال آینده با حضور محققانی از ایران و چین در دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها