پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دستیابی به روشی برای شخصی‌سازی درمان سرطان در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42071
دوشنبه، ۷ آبان، ۱۳۹۷ | 14:45

دستیابی به روشی برای شخصی‌سازی درمان سرطان در کشور

محققان فعال در پارک فناوری پردیس موفق به دستیابی به روشی از شخصی‌سازی درمان سرطان شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران دانشمندان بر این باورند که بهترین روش برای درمان انواع سرطان، استفاده از داروهای شخصی‌سازی‌ شده به منظور مقابله با تومورهای موجود در بدن هر بیمار است. در دهه اخیر، درمان انفرادی، انقلابی در درمان سرطان ایجاد کرده است. درمان انفرادی به معنای به‌کارگیری دانش ژنومیک و دیگر مطالعات آزمایشگاهی برای انتخاب درمان مناسب برای یک فرد بیمار است.
توسعه روش‌های نوین با بازده بالا امکان شناسایی بیومارکرهای جدید و تولید داروهای هدفمند به منظور افزایش اثربخشی درمان و کاهش عوارض جانبی آن را فراهم آورده است.  محمدرضا لرنژاد مدیرعامل یک شرکت فناور مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی که سال‌هاست بر روی این موضوع کار می‌کند به اهمیت راه‌اندازی چنین پروژه‌ای در کشور و شخصی‌سازی درمان سرطان تاکید کرد و گفت: شخصی‌سازی درمان سرطان، یکی از بهترین راه‌های درمانی است که تاکنون به آن دست یافته‌ایم.
وی بیان کرد: باید در نظر داشت که ۷۵ تا ۸۰ درصد داروهای شیمی‌درمانی که برای بیماران تجویز می‌شود، مؤثر نبوده یا اگر مؤثر باشند، دارای عارضه‌های منفی زیادی هستند. به همین دلیل و با توجه به افزایش میزان مبتلایان به سرطان در ایران، باید به فکر بهینه‌سازی درمان سرطان در کشور باشیم.
به گفته لرنژاد، کاری که در حال حاضر برای درمان بیماران سرطانی انجام می‌شود، استفاده از یک پروتکل برای درمان همه نوع بیماری‌های سرطانی است. اثرانگشت انسان در هر شخصی با شخص دیگری فرق می‌کند، بنابراین درمان نیز باید برای هر شخصی منحصربه‌فرد باشد.
وی توضیح داد: آنالیز بافت در روش شخصی‌سازی درمان، اهمیت زیادی دارد. ما به بخشی از بافت سرطانی که برای بررسی سطح سرطان برای پاتولوژی‌ها فرستاده می‌شود، نیاز داریم تا بتوان آن را خارج از بدن تکثیر کرد و داروهای موجود را بر روی بافت تست کنیم. با استفاده از این روش، متوجه می‌شویم که آیا فرد بیمار به شیمی‌درمانی احتیاج دارد یا نه؟ اگر نیاز به شیمی‌درمانی باشد به چه نوع دارو و چه ترکیبی نیاز دارد؟ و آیا داروی تجویزشده با بدن فرد بیمار سازگاری دارد؟
این محقق با اشاره به این‌که در حال حاضر هزینه‌هایی که برای شیمی‌درمانی انجام می‌شود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در سال است، گفت:۳۰ درصد هزینه‌ها را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و ۷۰ درصد را خود بیمار باید پرداخت کند. هدف ما این است که با استفاده از این پروژه بتوانیم درمان سرطان را بهینه‌سازی و سالم‌سازی کنیم و البته هزینه‌های درمان را نیز کاهش بدهیم.
وی بیان کرد: در کشور توانسته‌ایم به صورت مکتوب و تئوری ایده شخصی‌سازی درمان سرطان را ارائه دهیم البته در دانشگاه تهران بر روی سلول‌های سرطانی تحقیق کرده و تست غربالگری نیز انجام می‌دهیم. اما اگر بخواهیم به سمت شخصی‌سازی برویم باید بافت را از بیمار گرفته تا تست‌های خاصی را بر روی آن انجام بدهیم.
لرنژاد با اشاره به تجربه ۲۵ ساله خود بر روی بافت‌های انسانی توضیح داد: حدود ۵ سال است که بر روی پروژه شخصی‌سازی کار می‌کنم و در اصل، قصد انتقال دانش به کشور را دارم، دانشی که در اختیار برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی است. مشکلی که در این رابطه داریم پیدا کردن سرمایه‌گذار است که بتواند در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و ما پروژه را شروع کنیم.
وی در راستای برآورد هزینه‌های درمان با استفاده از این روش بیان کرد: یک برنامه درمانی با هزینه‌هایی که یک بیمار باید پرداخت کند را محاسبه کرده‌ایم اما با نوسانات نرخ ارز نمی‌توانیم به‌صورت مشخص و دقیق هزینه‌هایی که یک بیمار باید برای درمان پرداخت کند را تعیین کنیم. برای پیشبرد این طرح به ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
مدیرعامل این شرکت فعال در این حوزه درمانی، گفت: داروهای شیمی‌درمانی اگر تولید داخل باشند، بین ۷۰۰ تا یک میلیون برای هر دوره شیمی‌درمانی هزینه در بر دارد (البته بستگی به نوع سرطان، نوع دارو و فرد بیمار نیز دارد.) در صورتی که اگر داروها خارجی باشند هزینه درمان به بیش از چند میلیون می‌رسد.
وی افزود: هزینه‌های شیمی درمانی سرطان در سال بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که اگر بتوان تنها ۱۰ درصد از آن را جوابگو باشیم در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دهقانی تاکید کرد: ضرورت ایجاد بیمه و بانک تخصصی با ریسک‌پذیری بالا برای حمایت از دانش‌بنیانها

محصولات و شرکت های برتر پارک فناوری پردیس تقدیر شدند

برخورد سازمان بازرسی با ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

طرح «صدف»، ورود دانشجویان به بازار کار را تسهیل می‌کند/ برگزاری دومین دوره طرح در تابستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها