شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

بیش از ۹۰ درصد صادرات کشور مهندسی شیمی محور هستند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42058
یکشنبه، ۶ آبان، ۱۳۹۷ | 13:23

بیش از ۹۰ درصد صادرات کشور مهندسی شیمی محور هستند

شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران با هدف توجه ویژه به تجربیات موفق صنایع مرتبط و مستندسازی دستاوردهای این صنایع برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبان نشست این کنگره بود که دوم تا چهارم بهمن برگزار خواهد شد.
در این نشست رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر با بیان این مطلب گفت: کنفرانس سال جاری با عنوان توسعه پایدار در صنایع ایران برگزار می شود زیرا توسعه پایدار یکی از مسائل و دغدغه های جهانی است.
دکتر بهرام ناصرنژاد با تاکید بر تشکیل کمیته ارتباط با صنعت در کنفرانس امسال و تفاوت آن با دیگر کنفرانس ها افزود: مقالات علمی در بیشتر کنگره ها اصل قرار می گیرد، اما معمولا نمی پرسیم صنایع و بخش های تحقیق و توسعه ای صنایع به چه دستاوردهایی و چه تجربیات موفقی دست یافته اند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: بنابراین در کنفرانس سال جاری این کمیته را گنجاندیم تا مدیران صنایع و مدیران بخش های تحقیق و توسعه ای دستاوردهای خود را در قالب سخنرانی و ارائه مقالات تجربیات موفق خود را بیان کنند.

انجمن های علمی واسطه صنعت و دانشگاه هستند
رئیس انجمن علمی مهندسی شیمی نیز با اشاره به اساسنامه انجمن های علمی افزود: باید برای نزدیکی این دو نهاد با مرتبط کردن دانش به نیازهای صنایع تلاش کنیم.
دکتر نوید مستوفی ادامه داد: انجمن مهندسی شیمی سطوح مختلفی از تحصیلکردگان در این حوزه را از دانشجو تا اعضای هیات علمی به عنوان عضو خود دارد؛ همچنین اعضای حقیقی و حقوقی صنایع مختلف نیز عضو انجمن مهندسی شیمی هستند.
وی با اشاره به وجود فاصله بین صنعت و دانشگاه اظهار داشت: ارتباط این دو نهاد خیلی خوب نیست و به همین دلیل به اختصاص یک پنل به مسایل صنایع در این کنفرانس بسنده نکردیم و کمیته ای ویژه برای پرداختن به نیازهای صنایع و تجربیات آنها در حل مشکلات تشکیل دادیم.

مستندسازی تجربیات صنعتی موجب هم افزایی دانشگاه و صنعت است
معاون پژوهشی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این نشست با اشاره به اقدامات پیشین در حوزه توسعه پایدار و فناوری های سبز گفت: دو کنفرانس صنعتی مهندسی و فناوری های سبز برای آینده پایدار را با حضور صنعتگران به عنوان متقاضیان دانش پیش از این در سال های ۹۴ و ۹۵ برگزار کردیم که این کنفرانس ها مقاله محور نبود و بیشتر تجربیات صنایع در آن بیان شد.
دکتر نرگس فلاح ادامه داد: از آنجایی که مستندسازی تجربیات صنعتی بسیار اهمیت دارد در شرایط فعلی و به ویژه با تحریم هایی که صنایع ما را محدود می کند اگر مستندسازی به نحو خوبی انجام شود، هم افزایی صنعت و دانشگاه بهتر صورت می گیرد.
وی در مورد مقالات این کنفرانس توضیح داد: مقالات علمی توسط داوران دانشگاهی و مقالات صنعتی توسط داورانی از صنعت و دانشگاه داوری شده و برای ارائه نهایی در کنفرانس انتخاب می شوند.

تشکیل کمیته ارتباط با صنعت با سه محور
مسئول کمیته ارتباط با صنعت این کنفرانس نیز با بیان اینکه تجربیات صنعتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در کشور دانش عملیاتی است، اظهار داشت: این دانش که کم هم نیست منجر به بهبود بعضی مجوزها هم شده است، اما با توجه به اینکه کنگره های علمی بیشتر بر مرزهای دانش تمرکز دارند این تجربیات جایی بازگو نشده است.
دکتر مرضیه جدا ادامه داد: به همین دلیل در شانزدهمین کنفرانس ملی مهندسی شیمی قصد داریم این موارد را شناسایی کرده و با حضور اساتید دانشگاه، مدیران صنایع و بخش های تحقیق و توسعه آنها را بیان کنیم.
وی توضیح داد: این کمیته با سه محور شامل فناوری هایی که منجر به افزایش راندمان صنایع می شوند، فناوری های مرتبط با کاهش استفاده از آب و انرژی و اصلاح ساختار مکانیکی و افزایش راندمان کاتالیست های دانش بنیان در تحقیق و توسعه مقالات بخش صنعتی را می پذیرد.
به گفته وی، چرخه علم و فناوری در کشور خوب نبوده و باید با کمک تشکیل شبکه های تحقیقاتی و صنعتی بهم متوسل شود، در همین راستا مدیرانی از وزارت نفت، وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت نیرو نیز در کمیته حضور دارند.
دکتر جدا خاطرنشان کرد: ارائه مقالات علمی پژوهشی به دبیرخانه کنفرانس تا ۲۲ آبان و مقالات صنعتی تا ۱۷ آذر وقت دارد و علاقمندان می تواند از نشانی http://www.ichec.ir/ اطلاعات بیشتر را کسب کنند.

انجمن های علمی جایگاه خود را نیافته اند
یک عضو هیات مدیره انجمن مهندسی شیمی ایران نیز با اشاره به اینکه امروز ۴۰۰ انجمن علمی در کشور فعالیت دارند گفت: این انجمن ها در ۵ محور ثبت شده اند که ۱۰۰ انجمن علمی فنی و مهندسی هستند.
مهندس حجت الله بابایی اظهار داشت: انجمن های علمی بالاخص انجمن های علمی فنی و مهندسی با توجه به تمام فعالیت ها و تلاش ها، جایگاه مشخصی در کشور ندارند و هر چند شورای انجمن های علمی تلاش های زیادی در این زمینه کرده است، این تلاش ها تاکنون ابتر مانده اند.
وی به اهمیت جایگاه انجمن های علمی در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: تنها در آلمان دو هزار انجمن علمی ثبت شده که ردیف بودجه دارند و از میان آنها بهترین مشاوران صدراعظم و اعضای مجلس آلمان هستند و در آمریکا چهار هزار انجمن علمی داریم که به رئیس جمهوری و کنگره مشاوره می دهند.

بیش از ۹۰ درصد صادرات کشور مهندسی شیمی محور هستند

مسئول ارتباط با صنعت انجمن مهندسی شیمی نیز اظهار داشت: بر اساس آمار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ما، ۳۵ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی هاست که اگر صادرات نفتی را نیز جزء صادرات مرتبط با مهندسی شیمی در نظر بگیریم می توانیم بگوییم بیش از ۹۰ درصد صادرات کشور صادرات مهندسی شیمی محور است.
دکتر علی حسینی افزود: با وجود اینکه صنایع مهندسی شیمی و پتروشیمی ما صنایع نسبتا پیشرفته ای هستند و از علم روز می توانند راحت تر استفاده کنند، متاسفانه توان دانشگاهی وارد بخش های مختلف صنعت نشده است و برای نمونه بسیاری از آنها می خواهند یک واحد مدل سازی فرایندها را داشته باشند که با علم روز دانشگاه ها راه اندازی آن ممکن است ولی بسیاری از این صنایع چنین واحدی ندارند.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یکی از شرکت های حامی این کنفرانس ادامه داد: باید متخصصان را در واحدهای صنعتی شناسایی کرده و با آنها ارتباط داشته باشیم،
باید به صنایع مختلف اعلام کنیم دانشگاه در چه بخش هایی می تواند نیاز آنها را رفع و مشکلات شان را حل کند.
وی تصریح کرد: ابتدا باید نیازهای کلان را شناسایی کنیم، سپس این نیازها را به نیازهای جزئی تر تجزیه کرده و برای آنها راه حل ارائه دهیم.
شانزدهمین کنفرانس ملی مهندسی شیمی ایران دوم تا چهارم بهمن ماه با حضور کارشناسان، مدیران صنایع و اساتید دانشگاه و محققان ایرانی و خارجی در دانشگاه امیرکبیر با محوریت موضوعات مرتبط از جمله پدیده های انتقال، فرایندهای جداسازی، مدلسازی و شبیه سازی، نانو فناوری، علوم و فناوری پلیمر، فناوری پایدار و سبز، مهندسی محیط زیست و ایمنی، انرژی تجدیدپذیر، صنایع غذایی و دارویی، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، استانداردسازی و آموزش در صنایع شیمیایی، دینامیک سیالات محاسباتی، استانداردسازی و آموزش در صنایع شیمیایی برگزار می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ارزان الکتروکاتالیست بر پایه چارچوب‌های فلزی-آلی با طول عمر بالا

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم استخوان‌ با هیدروژل نانویی تولیدی از پیله کرم ابریشم

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها