جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

«نیماد» روی «خوداستنادی» در اچ ایندکس متقاضیان گرنت «پژوهشگر فرهیخته» خط کشید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42022
چهارشنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۷ | 09:28

«نیماد» روی «خوداستنادی» در اچ ایندکس متقاضیان گرنت «پژوهشگر فرهیخته» خط کشید

دبیر مؤسسه ملی توسعه  تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد)  اعلام کرد که از این پس، رقابت طرح های علوم پزشکی برای دریافت گرنت ۲۵۰ میلیون ریالی «پژوهشگر فرهیخته» با حذف «خوداستنادی» / Self-citation در شاخص « اچ ایندکس » متقاضیان صورت می گیرد.

به گزارش موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) دکتر شاهین آخوندزاده  با اعلام این خبر گفت: اعطای گرنت پژوهشگر فرهیخته ، به منظور تشویق  پژوهشگران برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت که براساس بانک اطلاعاتی اسکوپوس، دارای   H-Index برابر با ۱۵ یا بالاتر هستند، صورت می گیرد و هدف از تصمیم اخیر نیماد برای حذف «خوداستنادی» به هنگام بررسی شاخص اچ ایندکس محققان، رقابتی تر شدن طرح های ارائه شده است.

وی شمار محققان علوم پزشکی دارای اچ ایندکس برابر یا بالاتر از ۱۵ را در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد این دسته از محققان علوم پزشکی که «پژوهشگران فرهیخته» یا «پژوهشگران برتر» هستند، در سال ۹۵،  ۲۸۰ نفر بود که این نشان از تلاش و افزایش سهم محققان علوم پزشکی ایران در تولید علم جهان دارد.

دکتر آخوندزاده ضمن تاکید بر این که محققان علوم پزشکی دارای اچ ایندکس برابر و بالای ۱۵ همگی جزو محققان دارای مدارک علمی با کیفیت هستند گفت: با این حال به دلیل منابع مالی محدود موسسه ملی توسعه تحقیقات  علوم پزشکی ایران (نیماد) و افزایش فوق العاده تقاضا برای دریافت گرنت های  موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، شاخص «خوداستنادی» متقاضیان، برای دریافت گرنت «پژوهشگر فرهیخته» حذف شد و بدین ترتیب پیش بینی می شود که صرفا در دایره رقابت برای دریافت این گرنت، تعداد محققان دارای اچ ایندکس برابر و بالای ۱۵، در مجموع از ۸۲۰  نفر فعلی به  ۶۸۰ نفر کاهش یافته و با حذف ۱۴۰  نفر ، رقابتها نزدیکتر شود.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین از فراخوان ششم  دریافت طرح ها برای اعطای گرنت «پژوهشگر فرهیخته» نیماد خبر داد و  گفت:  مهلت دریافت طرح ها از اول تا ۳۰ آبان ماه سال جاری است و این مهلت تمدید نمی شود . همچنین در هر فراخوان،  فقط  یک  گرنت به هر فرد واجد شرایط اعطا می‌شود.

به گفته وی، تا کنون ۶۸۷ نفر موفق به دریافت گرنت «پژوهشگر فرهیخته» موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) شده اند و در مجموع بیش از ۱۷ میلیارد تومان طی ۵ فراخوان  –  فراخوان اول (اسفند ۹۴)  ۷۹ نفر، فراخوان دوم (دی ۹۵) ۶۷ نفر، فراخون سوم (اسفند وا فروردین ۹۵) ۱۱۵ نفر، فراخوان چهارم (مهر ۹۶) ۱۸۷ نفر و فراخوان پنجم (اردیبهشت ۹۷) ۲۳۹ نفر  – به این محققان پرداخت شده است.

متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جزئیات فراخوان گرنت «پژوهشگر فرهیخته» به نشانی http://nimad.ac.ir/content/87/Instruction-for-Elite-Grant-Applicants مراجعه کنند.

 

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها