- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

محبوبترین گل ها در بازار ۵۰۰ میلیون دلاری گل ایران کدام اند؟/ ایرانی ها سالی ۶۰ هزار تومان صرف خرید گل می کنند!

رییس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با بیان این که ارزش بازار مصرف گل و گیاهان زینتی تولید ایران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است اظهار داشت طبق تخمین ها هر ایرانی به طور متوسط سالانه ۶۰ هزار تومان برای گل های شاخه بریده و ۲۰ هزار تومان برای گیاهان گلدانی هزینه می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر پژمان آزادی خاطرنشان کرد: از بین گل های زینتی کشور گلایل، رز، مریم، میخک و داوودی بیشترین میزان تولید را دارند. البته برخی محصولات مانند گیاهان آپارتمانی پوتوس، فیکوس، بنجامین، گل سینرر، آگلونما و گیاهان گلدانی داوودی، کالانکوئه، آنتوریوم و ژربرا هم از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی با بیان این که طبق اطلاعات غیر رسمی ۷۰ درصد تولید گل و گیاه زینتی ایران را گل های شاخه بریده، ۲۰ درصد را گیاهان گلدانی و ۱۰ درصد بقیه را سایر محصولات زینتی (فضای سبز) تشکیل می دهد اظهار داشت: حدود ۳۰، ۴۰ درصد گل و گیاهان زینتی تولیدی از طریق بازارهای عمده فروشی پخش می شود. روند فعلی بازار جهانی گل هم به سمت حذف واسطه ها، عمده فروشان و خرده فروشان است که باعث می شود گل با قیمت مناسبتر در اختیار مصرف کننده ها قرار گیرد و سهم تولیدکننده از بهای نهایی که مصرف کننده می پردازد افزایش یابد.

آزادی خاطرنشان کرد: با وجود افزایش تورم، واحدهای کوچک تولید گل هنوز هم می توانند با درآمد خوب، تولید گل و گیاهان زینتی را انجام دهند اما کسانی که مایل به رقابت در بازار جهانی هستند باید قادر به تولید انبوه با قیمت تمام شده پایین تر باشند.

گفتنی است سومین کنگره ملی دوسالانه گل و گیاهان زینتی ایران از اول تا سوم آبان ماه در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات برگزار می شود.

همزمان با این کنگره جشنواره گل های داوودی با ارائه ۸۰۰ نوع مختلف داوودی در شهرستان محلات پذیرای عموم گردشگران و علاقمندان است.

انتهای پیام