جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کشت نخستین نیشکر تراریخته جهان در برزیل

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41908
شنبه، ۲۸ مهر، ۱۳۹۷ | 16:31

کشت نخستین نیشکر تراریخته جهان در برزیل

کارخانه­ های تولید کننده شکر در برزیل به دنبال کشت اولین واریته های نیشکر تراریخته هستند.

به گزارش دیده بان علم ایران، در حال حاضر، برای شروع ۴۰۰ هکتار زیر کشت نیشکر تراریخته رفته است.

نیشکر گیاه ارزشمندی است که در بخش های مختلف جهان کشت می شود.  این گیاه از تیره غلات و دارای ساقه بلند و ضخیمی است که قسمت داخلی آن حاوی مقادیر زیادی عصاره شکر می باشد.

تقریبا ۸۰ درصد شکر جهان از نیشکر و ۲۰ درصد نیز از چغندر قند به دست می آید. برزیل که بزرگترین تولیدکننده نیشکر در دنیاست به تنهایی حدود ۲۵ درصد از شکر جهان را نیز تامین می کند.

گوستاو لیت، رئیس مرکز فناوری نیشکر برزیل (CTC)، گفت: نیشکر تراریخته با استفاده از ژن Bt مربوط به باکتری باسیلوس تورنجنسیس ایجاد شده است که باعث مقاوم شدن گیاه نیشکر در برابر کرم ساقه خوار نیشکر می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ کارخانه مشغول کار کردن بر روی نیشکر تراریخته هستند. آفت نیشکر حشره ­ای است که سبب می­ شود کارخانه های تولید کننده، هر سال ۱٫۵ میلیارد دلار متحمل خسارت شوند. بخشی از این هزینه ها مربوط به از دست رفتن محصول در نتیجه حمله این آفت به به مزارع نیشکر است و بخش دیگر مربوط به مصرف حشره کش هاست.

به نظر می­ رسد که توسعه واریته های تراریخته نیشکر توسط دانشمندان، اهمیت کلیدی در بهبود عملکرد کشاورزی دارد و کاهش هزینه های تولید و افزایش سود صنعت نیشکر را به همراه خواهد داشت. به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، برزیل، پیش تر مجوز تجاری سازی نیشکر تراریخته CTC را صادر کرده بود.

گوستاولیت گفت: از همان زمان برنامه ریزی شد تا در سه سال آینده یک و نیم میلیون هکتار زمین زراعی زیر کشت نیشکر تراریخته برود. او اشاره کرد که مرکز فناوری نیشکر برزیل تولید محصولات تراریخته جدید را نیز در دستور کار دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها