سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

بومی سازی هدایتگرهای مته‌های حفاری در دانشگاه امیرکبیر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41870
دوشنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۷ | 12:08

بومی سازی هدایتگرهای مته‌های حفاری در دانشگاه امیرکبیر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر اساس امضای قراردادی موفق به طراحی و ساخت هدایتگرهای مته‌های حفاری شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران وحید اسماعیلی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولید کننده ابزارهای حفاری در مراسم رونمایی از این فناوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در مطالعات انجام شده در این شرکت موفق به طراحی و ساخت ۳ ست دستگاه در حوزه حفاری نفت شدیم، خاطرنشان کرد: این ۳ ست، شامل ۶ دستگاه می‌شود، ضمن آنکه این دستگاه‌ها جزء ۱۰ قلم کالای استراتژیک وزارت نفت به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: دستگاهی که ساختیم، به عنوان ابزاری هستند که در پشت مته حفاری نصب می‌شوند و مته حفاری را برای ورود به عمق زمین هدایت می‌کنند.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه این ابزارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند مته را به سمت هدف هدایت کنند،‌ یادآور شد: در سال ۹۳ مناقصه‌ای برگزار شد که ما با برگزاری در آن توانستیم امتیاز بالایی کسب کنیم؛ چراکه قیمت دستگاه‌های ما پایین‌تر و با کیفیت بالاتر بوده است.
مجری طرح در عین حال با تاکید بر اینکه در قرارداد نهایی در زمینه ارائه ضمانت‌نامه دچار مشکل شدیم، افزود: برای رفع این چالش از صندوق حمایت از صنایع الکترونیک (صحا) ضمانت‌نامه اخذ و با شرکت پشتیبانی ساخت و کالای وزارت نفت قرارداد خرید را منعقد کردیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه اولیه دستگاه را ساختیم، خاطر نشان کرد: شرکت ملی حفاری نفت به عنوان متقاضی این دستگاه قرار است بعد از تولید، از آن در استخراج نفت استفاده کند.
این محقق با اشاره به کاربردهای این فناوری ادامه داد: این دستگاه‌ها در دکل و پشت موتور حفاری، بسته و بعد به داخل چاه فرستاده می‌شود و از این طریق می‌توانیم مته را از طریق این ابزار کنترل کنیم؛ چراکه این مته از طریق ابزارهای جانبی آن حرکت می‌کند.
وی افزود: بعد از اعمال تحریم‌ها این ابزارها از انگلیس به ایران وارد نمی‌شد، از این رو این نوع سیستم‌ها از کشور چین وارد می‌شد؛ ولی اکنون با تولید این دستگاه، بخش صنعت می‌تواند از مزایای این دستگاه بومی بهره برداری کند.
اسماعیلی با اشاره به اجرای تست‌های میدانی، افزود: تست‌های میدانی این دستگاه‌ها در چاه‌های نفت تحت اختیار شرکت ملی حفاری نفت اجرایی شد.

ساخت تجهیزات حفاری صنعت نفت با اجرای پایان‌نامه‌های کاربردی
رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ساخت دستگاه هدایتگر مته حفاری گفت: طراحی و ساخت این دستگاه محصول اجرای چندین پایان‌نامه کارشناسی ارشد بوده است.
دکتر حسین آفریده، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم رونمایی از دستگاه‌های MWD و GYRO (جایرو) با بیان اینکه این تجهیزات جزو تجهیزات اندازه‌گیری درون چاهی نفت هستند، گفت: سیستم آشکارساز GAMMA MWD (گاما MWD) ساخته شده در این دانشگاه بسیار پیشرفته‌تر از سیستم‌های موجود در بازار است، به گونه‌ای که در مقایسه با سیستم Geolink دارای کارایی بهتر و در بایاس کمتر، سیگنال با وضوح بهتری ارائه می‌دهد.
وی یکی از ابزارهای ساخته شده در این دانشگاه را فرستنده درون چاهی “استرینگ” حفاری دانست و یادآور شد: این بخش به کمک پالسر عمل انتقال اطلاعات درون چاه به روی سطح را انجام می‌دهد که این امر از طریق گل حفاری انجام می‌شود.
آفریده با بیان اینکه پالسر این دستگاه از نوع مثبت بوده و کاملا همسان با نمونه مشابه شرکت آمریکایی است، خاطر نشان کرد: در این بخش پالسر منفی و APC با یکدیگر ادغام شده و از این طریق کلیه شبیه‌سازی‌های انتقال حرارت و سیال با استفاده از نرم‌افزار CFD که در این شرکت تولید شده است، انجام می‌شود.
رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دستگاه‌ها حاصل چندین رساله کارشناسی ارشد بوده است، ادامه داد: این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات کد شده که روی مته حفاری وجود دارند را به بالای زمین ارسال کنند و از طریق فرآیندهایی این کدها رمزگشایی و در کامپیوتر نمایش داده شوند.
در این مراسم همچنین حبیب‌الله بی طرف، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با تاکید بر اینکه از فناوری‌هایی که ایرانی هستند و دانش فنی آن بدست آمده تا رسیدن به تولید حمایت می‌کنیم،‌ گفت: اگر تولید فناوری و ساخت تجهیزات بر اساس قرار داد خرید باشند، مورد حمایت وزارت نفت قرار خواهند گرفت.
بی طرف، با بیان اینکه در وزارت نفت، قرارداد خرید از شرکت دانش‌بنیان منعقد می‌شود، اضافه کرد: در واقع شرکت‌ها از طریق قراردادها شناخته می‌شوند و در اولویت وزارت نفت قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها