سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

یافته‌های محققان دانشگاه تهران: ریزجلبک‌های آنتی‌اکسیدان از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کنند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41826
دوشنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۷ | 12:09

یافته‌های محققان دانشگاه تهران: ریزجلبک‌های آنتی‌اکسیدان از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کنند

نتایج محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد ریزجلبک‌ها دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی بوده و از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران نتایج محققان این مرکز نشان می‌دهد ریزجلبک‌ها دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی بوده و از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کنند و عصاره آنها می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای برای پیشگیری یا حتی درمان بیماری‌های عصبی مطرح شوند.استرس اکسیداتیو در نتیجه برهم خوردن تعادل بین پرواکسیدان‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها در موجود زنده به وجود می‌آید. از آنجا که یکی از دلایل عمده بیماری‌های نورودژنراتیو، استرس اکسیداتیو و آپوپتوز در سلول‌های نورونی است و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها دارای پتانسیل مهار آپوپتوز و مقابله با استرس اکسیداتیو و التهاب هستند، به نظر می‌رسد ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارای اثرات نوروپروتکتیو باشند. جلبک‌های دریایی به‌عنوان منبع غنی از ترکیبات زیست‌فعال با قدرتِ دارویی و زیست‌پزشکی شناخته می‌شوند و محققان دریافته‌اند که جلبک‌های دریایی منشأ ترکیباتی با فعالیت‌های زیستیِ مختلف ازجمله فعالیت ضد سرطانی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان هستند.

پهنه‌های خلیج فارس یکی از بزرگ‌ترین زیست‌گاه‌های موجودات دریایی است. از مهم‌ترین اجزای این زیست‌بوم موجودات ریز و ذره‌بینی هستند که بدون چشم مصلح دیده نمی‌شوند. ریزجلبک‌ها از جمله این موجودات ذره‌بینی هستند که تک‌سلولی بوده و مواد مختلفی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها را تولید می‌کنند که برای بدن بسیار مفیدند. در مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران این ریزجلبک‌ها کشت داده و عصاره‌گیری شدند و اثرات آنتی‌اکسیدانی‌آن‌ها روی سلول‌های عصبی بررسی شد.

در این مطالعه ابتدا عصاره‌های ریزجلبک برای داشتن ظرفیت آنتی‌اکسیدانی با استفاده از روش‌های مختلف مثل FRAP ، DPPH و ABTS مورد ارزیابی قرار گرفت و ترکیبات با قوی‌ترین اثرات آنتی‌اکسیدانی یعنی عصاره‌های متانولی D1 و N4 جهت آزمایش‌های بعدی انتخاب شدند. سلول‌های PC12 توسط ۵۰ng/ml، Nerve growth factor به فنوتیپ سلول‌های عصبی تمایزیافته، و با استفاده از H 2 O 2 استرس اکسیداتیو در آن‌ها القا شد.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی و نوروپروتکتیو این عصاره‌ها از طریق بررسی فاکتورهای مهم سلولی دخیل در فرایندهای آنتی‌اکسیدانی، نوروپروتکتیو و مرگ سلولی ازجمله سنجش گلوتاتیون، فعالیت کاتالاز، ROS ، NO ، اندازه‌گیری پراکسیداسیون لیپیدی، سنجش فعالیت کاسپاز -۳ و میزان پتانسیل غشای میتوکندری ( MMP ) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این آزمایش‌ها نشان دادند که عصاره‌های متانولی D1 و N4 ریزجلبک با افزایش غلظت، افزایش خاصیت از بین برندگی رادیکال‌های آزاد را دارند. این عصاره‌های متانولی در غلظت‌های ۶۲/۵g/ml µ و ۱۲۵ دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی بوده و هیچ‌گونه اثر زیانباری روی سلول‌های نرمال ندارند. این عصاره‌ها با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود باعث احیای گلوتاتیون داخل سلولی و آنزیم کاتالاز شده، از پراکسیداسیون لیپیدی جلوگیری کرده، و از سلول در مقابل گونه‌های فعال اکسیژن و نیتروژن محافظت می‌کنند. این عصاره‌های متانولی D1 و N4 حتی از مرگ سلولی (آپوپتوز) و سمیتی که توسط H 2 O 2 ایجاد شده هم جلوگیری کرده و اثرات نوروپروتکتیوی قوی از خود نشان دادند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که این ریزجلبک‌ها دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی بوده و از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، این عصاره‌ها می‌توانند به‌عنوان گزینه‌ای برای پیشگیری یا حتی درمان بیماری‌های عصبی مطرح شوند.

این تحقیق توسط سعید نیازی وحدتی و با راهنمایی دکتر سوسن کبودانیان اردستانی در گروه آموزشی بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ایرانی، روی جلد دومین مجله پرسابقه انجمن شیمی آمریکا

موفقیت محققان ایرانی در شناسایی بیش از ۳۰ آنزیم جدید با استفاده از داده‌های متاژنوم

در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد: آزمایشگاه تجربی و بخش تکثیر و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی

ساختمان جدید گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران افتتاح شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها