سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

غنی‌سازی و حذف عوارض چربی‌های جانوری در فرآورده‌های لبنی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41822
دوشنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۷ | 12:05

غنی‌سازی و حذف عوارض چربی‌های جانوری در فرآورده‌های لبنی

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طی تحقیقی با هدف غنی‌سازی و حذف عوارض چربی‌های جانوری در فرآورده‌های لبنی، ارده کنجد را به عنوان منبع چربی گیاهی و غنی از ریزمغذی‌های فراوان مورد بررسی قرار داد.

به گزارش دیده بان علم ایران هدی چایچی درباره اهداف و ضرورت‌های این تحقیق اظهار داشت: با توجه به تأثیرات مثبت مصرف ماست بر روی سلامتی و همچنین خواص بی‌شماری که کنجد و به‌تبع آن ارده حاصل از آن بر سلامتی ایفا می‌کند در صدد فرموله کردن ماست طعم‌دار بر پایه ارده برآمدیم.

وی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال جایگزینی چربی جانوری ماست توسط یک منبع با چربی گیاهی بودیم تا هم از لحاظ طعم، خوشایند باشد و هم عوارض چربی‌های جانوری که برای سلامتی انسان مضر است را نداشته باشد. برای حصول این امر دانه کنجد انتخاب شد که سرشار از ترکیبات با خواص تغذیه‌ای بالا است.

وی که این تحقیق را در قالب پایان‌نامه در دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر گیتی کریم انجام داده است، در تشریح مراحل انجام این پژوهش اظهار داشت: ارزیابی‌های انجام‌شده شامل ارزیابی‌های فیزیکوشیمیایی، رئولوژیکی، حسی و میکروبی و همچنین ارزیابی فنل کل و آنتی‌اکسیدان است.

چایچی ادامه داد: در ارزیابی حسی، موردپذیرش‌ترین محصول، ماست با ۵/۷ درصد ارده بود.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات افزود: به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا و تأثیرهای مثبت مصرف کنجد در سلامتی انسان نظیر کاهش بروز مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی، درمان بیماری‌های پوستی، بهبود عملکرد کبد و…، استفاده از این ماست به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها