سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

هشدار رییس انجمن ایمنی زیستی: جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه در بیوتکنولوژی از اهداف «راهبرد پدافند زیستی‌ آمریکا» است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41815
سه شنبه، ۲۴ مهر، ۱۳۹۷ | 13:20

هشدار رییس انجمن ایمنی زیستی: جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه در بیوتکنولوژی از اهداف «راهبرد پدافند زیستی‌ آمریکا» است

شورای امنیت ملی آمریکا، اخیرا سند استراتژی امنیت ملی را منتشر کرده و بخشی را به استراتژی دفاع زیستی اختصاص داده که آنچه در آن غیرقابل انکار است خواست ایالات متحده آمریکا برای در انحصار گرفتن تمامی فناوری‌های پیشرفته در یک جهان رقابتی است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی طی یادداشتی در این زمینه با تحلیلی بر استراتژی پدافند زیستی ملی آمریکا و اهداف کلان دفاع زیستی ایالات متحده در مقابله با تهدیدها و پیامدهای زیستی به بررسی تلاش آمریکا برای انحصار در حوزه‌های فناوری پرداخته است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: « از مسائل قابل‌توجه در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا این است که در اختیار داشتن فناوری‌های پیشرفته از سوی دیگر کشورها با صراحت تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا قلمداد شده است!

تهدیدها و پیامدهای زیستی در گزارش «استراتژی پدافند زیستی ملی آمریکا» که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده مشتمل بر تهدیدهای زیستی طبیعی و تهدیدهای زیستی متعمدانه و تصادفی است.

استراتژی پدافند زیستی آمریکا مشتمل بر فرضیاتی است که عبارتند از:

۱- پایداری تهدیدات زیستی
۲- متنوع بودن منابع تهدیدات زیستی
۳- محدود نبودن تهدیدات زیستی و بیماری‌های واگیردار به مرزهای جغرافیایی و سیاسی

۴ – نیاز به همکاری جمعی بین‌بخشی برای پیشگیری و واکنش سریع نسبت به تهدیدهای زیستی و همچنین رویکرد فرابخشی در پیشگیری از شیوع بیماری‌ها.

محتوای این سند روشن می‌کند که علوم و فناوری در همه کشورهای جهان در حال پیشرفت است و به‌ نوعی از انحصار قدرت بلامنازع نظامی و علمی آمریکا خارج شده و کشورهای در حال توسعه نیز به این فناوری‌ها دست یافته‌اند.

استراتژی دفاع بیولوژی آمریکا براساس این سند دارای پنج هدف کلان است که هریک از این اهداف کلان ذیل خود دارای دو تا ۹ هدف خرد و درمجموع ۲۳هدف خرد است.

اهداف کلان این استراتژی عبارتند از

۱- اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درمورد ریسک حوادث بیولوژیک
۲- احراز اطمینان از اینکه دستگاه‌های متولی امر دفاع زیستی دارای توان کاری درمورد پیشگیری از حوادث بیولوژیک هستند
۳- احراز اطمینان از آمادگی دستگاه‌های متولی مقابله با حوادث بیولوژیک
۴- واکنش سریع برای محدودسازی آثار و عوارض جانبی حوادث بیولوژیک
۵- تسهیل بازسازی و احیای جوامع، اقتصاد و محیط‌های متأثر از حادثه بعد از وقوع حوادث بیولوژیک.

در این استراتژی نتیجه‌گیری شده است که ریسک تهدیدهای بیولوژیک نمی‌تواند به صفر تقلیل یابد اما می‌تواند و باید مدیریت شود.

این استراتژی دارای سه پیوست است. پیوست اول اقدامات اجرای متناسب با پنج هدف کلان و ۲۳ هدف خرد را به تفصیل بیان می‌کند. پیوست دوم به تعاریف مورد استفاده در این سند اختصاص یافته است و پیوست سوم به امکانات مورد نیاز اشاره دارد؛ اما در لایه‌های پنهان این سند غیرمحرمانه، موضوعات مهمی در این سند به‌ چشم می‌خورد که در رأس آن نگرانی این کشور از دستیابی کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای در حال توسعه (و نانوشته کشورهای اسلامی) به فناوری‌های نو در حوزه‌های زیستی و به‌ویژه بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری است.

در واقع، آمریکا دستیابی سایر ملل به فناوری‌های زیستی به‌طور ویژه بیوتکنولوژی را برای خود تهدید تلقی کرده و آن‌را با عنوان فعالیت‌ها و فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه برچسب‌گذاری و نظارت و پایش توسعه بیوتکنولوژی در سایر کشورها را از جمله اقدامات اساسی برای نیل به اهداف یادشده در این سند مطرح می‌کند.

در این سند حداقل ۹ مورد واژه «بیوتکنولوژی» ذکر شده است که به‌طور عمده همراه با نگرانی از دستیابی دیگران به این فناوری است.

در ذیل راهبرد کلان ۲ این استراتژی، یکی از اقدامات به‌اصطلاح دفاع زیستی آمریکا ممانعت از دستیابی دیگران به تجهیزات، دانش و مهارت‌های لازم برای استفاده یا به‌ تعبیر آنها برای سوءاستفاده از علوم زیستی و بیوتکنولوژی عنوان شده است. به این ترتیب همچون بسیاری از حوزه‌های استراتژیک دیگر، استراتژی دفاع زیستی آمریکا از مردمان این کشور عبور کرده و برای این کشور رسالتی جهانی را که دربردارنده انکار حق سایر ملل به استفاده از این فناوری‌هاست، قائل شده است.

در اینجاست که مفهوم سخن رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای اتحادیه انجمن‌های علمی اسلامی دانش‌آموزان در اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ بیش از پیش روشن می‌شود: «اگر درمقابل این قدرت کوتاه بیاییم قطعا مخالفت خود را به پیشرفت‌ها در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانو و دیگر رشته‌های علمی حساس گسترش خواهند داد، زیرا آنها با هرگونه پیشرفت علمی، اقتصادی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند.»

برای نگارنده محل تأسف است که دستگاه‌هایی که علی‌القاعده باید اهداف کلان خود را بر دستیابی به بیوتکنولوژی و علوم زیستی و استفاده عملی از آن برای تأمین سلامت، امنیت غذایی و حفاظت محیط‌زیست متمرکز کنند، راه تقابل با انجمن‌های علمی،‌خودتحریمی فناوری‌های سرنوشت‌ساز بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته و استمرار واردات آن‌ را پیش ‌گرفته‌اند.

تحیر آورتر اینکه دستگاه‌های امنیتی همسویی بیشتری را با این جریان فناوری‌هراس و بازدارنده و خودتحریم به‌عمل آورده و در مقابل دانشمندان متعهد و سربازان مؤمن عرصه جهاد علم و تعالی کشور صف‌آرایی کرده‌اند.

بررسی محتوایی تفصیلی این سند به فرصت بعد موکول می‌شود اما امید است همین یادداشت مختصر موجبات همدلی بیشتر این عزیزان با جامعه علمی را فراهم آورد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مرکز توسعه بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. رضا خوشروی گفت:

    با سلام و احترام.نومیدنباید بود هدف همه ایرانیان باید پیشرفت باشد.اگر انتقادی باشد انشالله در جهت بهبود کارهاست.نگرانی هم قسمتی از داستان پر فراز و نشیب بیوتکنولوژی است….اگرهدف کلون انسان یا ….بیو تروریستی باشد یا….

  2. حسن گفت:

    سلام
    پیشرفت در حوزه ی فناوری زیستی مساوی فراگیر کردن محصولات تراریخته که هنوز کم و کیف خطرات آن به اثبات نرسیده نیست که مخالفت با این محصولات غیر مطمئن تعبیر به دنباله روی اهداف آمریکا شود!

سرخط خبرها