سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

کاشت صنوبرهای تراریخته در آمریکا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41812
چهارشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۷ | 15:04

کاشت صنوبرهای تراریخته در آمریکا

محققان آمریکایی درختان صنوبر تراریخته ای تولید کرده اند که بهتر از صنوبرهای معمولی رشد می کنند و به نحو موثرتری به سوخت های زیستی تبدیل می شوند.

به گزارش دیده بان علم ایران، تأمین انرژی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر، قرن­هاست از جمله دغدغه­ های مهم او به شمار می­ رود. به دلیل تجدیدپذیر نبودن سوخت­ های فسیلی و نگرانی­ های زیست محیطی، تلاش برای یافتن سوخت­ های تجدیدپذیر جایگزین در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. سوخت های زیستی منبع انرژی مناسب و قابل قبولی هستند.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه «جورجیا» در آمریکا کشف کرده است که درختان صنوبر تراریخته که با روش مهندسی ژنتیک تولید می­ شوند بهتر رشد می کنند و به نحو موثرتری به سوخت های زیستی تبدیل می شوند.

به علت ترکیب دیواره سلولی گیاهان، مواد گیاهی به طور کار آمدی به قند های اولیه تجزیه نمی شوند. این قندها ی اولیه هستند که به سوخت زیستی تبدیل می شوند. در مقاله ای که دوازدهم فوریه امسال در nature biotechnology منتشر شد، محققان گزارش کردند که کاهش فعالیت ژن ویژه ای که GAUT4 نامیده می شود، موجب می شود که پکتین به مقدار کمتری تولید شود. پکتین ترکیبی در دیواره سلول های گیاهی است. این ترکیب سبب می شود که  فرایند تجزیه ترکیبات دیواره سلولی گیاه و تبدیل آن ها به قندهای اولیه به کندی صورت بگیرد.

نویسنده مسئول این مقاله، دبرا موهنن، استاد بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی در کالج علم و هنر فراکلین می گوید: سوخت های زیستی گران هستند. شکستن توده زیستی گیاهی انرژی زیادی لازم دارد. بنابراین حتی اگر کارایی تجزیه به مقدار اندکی افزایش پیدا کند در مقیاس صنعتی بسیار مهم است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، موهنن و یک تیم تحقیاتی در شش انستیتو کشف کردند که کاهش بیان GAUT4 در صنوبر موجب می شود که محتوای پکتین در دیواره سلولی گیاه ۷۰ درصد کاهش پیدا کند و در نتیجه مقدار قندهای آزاد شده ۱۵ درصد زیاد شود. برخلاف انتظار دانشمندان این مساله موجب افزایش در رشد گیاه صنوبر نیز شد.

افزایش عملکرد گیاه و  افزایش تجزیه ترکیبات گیاهی در دیواره  سلولی و آزادسازی قندها برای تولید سوخت های زیستی هم در گیاهان گلخانه ای و هم در گیاهان مزرعه ای امکان پذیر است.

گیاهان تراریخته که با این قابلیت برتر نسبت به همتایان خود تولید می شوند جایگزین بسیار مهمی برای سوخت های فسیلی هستند.

درخت صنوبر قبلا توسط وزارت انرژی ایالات متحده به عنوان یک منبع زیستی سوخت شناخته شده است. این درخت می تواند در زمین هایی که برای تولید محصولات به اندازه کافی سود آور نیستد رشد کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. حمیدرضا اصلانی گفت:

    با درود وسپاس از اطلاع رسانی علمی و جامع، لطفا ترتیبی اتخاذ فرمایید تا گزارش خبر های علمی ومنابع اصلی خبر ها مبتنی بر رفرنس های معتبر باشند واطلاعات ومطالب ارسالی بدون مجوز از مولف یا ناشر آن کپی رایت نشود

سرخط خبرها