پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تهیه پوشش های خودترمیم کننده با نانومخازن پلیمری توسط محققان دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41797
چهارشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۷ | 12:12

تهیه پوشش های خودترمیم کننده با نانومخازن پلیمری توسط محققان دانشگاهی

محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران موفق به تهیه و بررسی پوشش های خودترمیم کننده بر روی آلومینیوم با استفاده از نانومخازن پلیمری شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران یکی از مهمترین راه های قطع وابستگی های غیر ضروری، شناخت مشکلات و موانع و راه های تقلیل اثرات سوء آنها است. به همین قیاس، در صنعت و به خصوص صنایع کشور ما، برای جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و انسانی که یکی از پیامدهای آن، تقویت هر چه بیشتر بندهای وابستگی است، لازم است تا نقاط ضعف صنعت را به خوبی شناخته و در آن راستا، به تقویت هر چه بیشتر توان علمی خود بپردازیم.

خوردگی یکی از موارد معدودی است که اثر خود را نه تنها در مراحل طراحی، ساخت و تولید و بهره برداری نمایان می‌سازد، بلکه مبالغ عظیمی را نیز در مرحله حفاظت و نگهداری به خود اختصاص می‌دهد. خسارات ناشی از خوردگی در کشورها بین ۲ تا ۵ درصد تولید ناخالص ملی گزارش شده است؛ ولی با توجه به اینکه ايران کشوري با اتمسفر خورنده و نيمه صنعتي است به احتمال زياد، درصد هزينه هاي خوردگي در کشور ما در مقايسه با ساير کشورها بالاست. ضمنا با توجه به این که ایران  داراي ذخاير نفتي زياد و صنايع مختلف مرتبط با آن است و با توجه به خورندگي بالاي نفت این کشور، پیدا کردن روش هایی کارامد که بتوان از طریق آنها طول عمر و کارایی پوشش های صنعتی را بهبود بخشیده و حفاظتی موثرتر از سطوح فلزی در مقابل خوردگی را ایجاد کرد، بسیار ضروری است.
بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی محققان دانشگاه صنعتی شریف را مورد حمایت قرار دادند تا طرح ” تهیه و بررسی پوشش های خودترمیم کننده بر روی آلومینیوم با استفاده از نانومخازن پلیمری” را به اتمام برسانند. هدف این طرح بررسی امکان کپسوله کردن گونه های ترمیم کننده آلی در داخل حفره نانومخازن پلیمری ویژه و واردکردن مخازن مذکور در پوشش است. به طوری که در صورت آسیب دیدن پوشش بازدارنده خوردگی به صورت تدریجی و کنترل شده از داخل نانومخازن آزاد شود، بدین ترتیب حتی در قسمت هایی که پوشش اصلی دچار آسیب شده باشد، حفاظت از سطح فلزی در مقابل خوردگی می تواند انجام شود.
همچنین در این طرح با وارد کردن نانوکپسول های پلیمری ویژه حامل بازدارنده های خوردگی در پوشش اپوکسی، قابلیت خودترمیم کنندگی در این پوشش ها ایجاد شده و امکان محافظت فعال از سطوح فلزی حتی بعد از وارد آمدن آسیب هایی چون ترک، خراش و غیره را فراهم آورد. بدین ترتیب می توان راندمان و طول عمر مفید حفاظتی را در پوشش به مراتب افزایش داد. این پوشش ها قابل کاربرد در قسمت های مختلفی از صنعت که با مشکل خوردگی روبرو هستند، خصوصا در صنایع نفت و گاز، خودرو و هوافضا هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها