سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

افزایش ماندگاری روغن خوراکی با عصاره جو دوسر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41793
چهارشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۷ | 12:14

افزایش ماندگاری روغن خوراکی با عصاره جو دوسر

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات با بررسی استفاده از عصاره جو دوسر جوانه‌زده در پایدارسازی روغن خوراکی حیوانی، موفق به افزایش ماندگاری این محصول غذایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران توجه به کیفیت مواد غذایی امری ضروری در سلامت انسان است. جلوگیری از فساد و افزایش مدت زمان ماندگاری محصولات غذایی از جمله مسائل کیفی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

روغن‌ها از جمله مواد غذایی هستند که به دلیل مصرف بالا در سبد غذایی خانوارها، توجه ویژه به کیفیت آنها بسیار محسوس است. با توجه به استعداد بالای روغن نسبت به اکسید شدن روغن‌ها، محققان همواره به دنبال استفاده از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در عین جلوگیری از این عمل، برای سلامت انسان نیز مفید باشد.

در این راستا، لیلا دستان دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در قالب پایان‌نامه با عنوان «ارزیابی پتانسیل اکسیدانی عصاره جو دوسر ( Avena stiva L ) جوانه زده در تالو» اقدام به بررسی و ارزیابی خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره جو دوسر جوانه زده در افزایش ماندگاری روغن حیوانی (تالو) کرده است.

این محقق واحد علوم و تحقیقات، کاربردی بودن را اولویت انتخاب موضوع پایان‌نامه خود عنوان کرد و گفت: علاوه بر این موضوع با توجه به تحصیل در رشته صنایع غذایی در انتخاب موضوع این پایان‌نامه بحث سلامت انسان را نیز در نظر داشتم.

وی افزود: از آنجایی که در صنعت غذایی کشور برای حل مسئله فسادپذیری و اکسیداسیون روغن از آنتی‌اکسیدان‌های سنتزی که آثار سوء و بیماری زا دارد استفاده می‌شود، این تحقیق را بر پایه ارائه راهکاری در راستای افزایش ماندگاری روغن حیوانی با بهره‌گیری از آنتی‌اکسیدان طبیعی قرار دادیم.

دستان، خواص فراوان جو دو سر برای سلامت انسان نظیر خاصیت آنتی اکسیدانی آن را دلیل انتخاب این غله برای تحقیق خود بیان کرد و ادامه داد: جو دوسر غله فراسودمندی است که با اینکه سرشار از مواد مغذی است ولی توجه زیادی به آن نمی‌شود. شاید یکی از دلایل آن مصرف عمده برنج و گندم به عنوان قوت غالب است.

وی ادامه داد: در این تحقیق پس از تهیه عصاره جو دوسر در دو حالت جو دوسر جوانه زده و جو دوسر جوانه نزده (معمولی)، این عصاره تحت غلظت‌هایی مشخص به چربی حیوانی یا همان تالو اضافه شده و نتایج این عمل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که در عمل عصاره جو دوسر در مقایسه با آنتی‌اکسیدان‌های سنتتیک، عملکردی مشابه دارد. به نحوی که باعث افزایش ماندگاری چربی حیوانی به مقدار قابل توجهی شد. نکته مورد توجه اینکه جو دو سر در حالتی که مورد جوانه‌زنی قرار گرفت خاصیت آنتی اکسیدانی آن و توانایی جلوگیری از اکسیداسیون آن نسبت به جوانه نزده افزایش یافت.

دستان با اشاره به آزمون‌های صورت گرفته در تحقیق خود برای بررسی تاثیر افزودن عصاره‌های جو دوسر بدون جوانه و دارای جوانه به تالو، افزود: یکی از آزمون‌ها، آزمون شاخص پایداری اکسیداتیو با دستگاه رنسیمت بود. افزایش شاخص پایداری اکسیداسیون تالو نشان از نتیجه مطلوب در این تحقیق داشت.

وی با اشاره به استفاده از اتانول به عنوان حلال در تهیه عصاره جو دوسر تصریح کرد: حلال‌های مختلفی قابل استفاده بودند که به دلیل عدم تخریب محیط زیستی و بحث امن بودن اتانول، از این حلال در این تحقیق استفاده شده است. چراکه معتقدم در یک تحقیق که مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است باید تمامی جوانب لازم در این زمینه را مورد توجه قرار داد. همچنین استفاده از روش نوین اولتراسوند برای استخراج عصاره که روشی ارزان و با بازده بالاتر است مورد استفاده قرار گرفت.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه لیلا دستان دانشجوی علوم مهندسی رشته صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با عنوان «ارزیابی پتانسیل اکسیدانی عصاره جو دوسر ( Avena stiva L ) جوانه زده در تالو» به راهنمایی دکتر مهرداد قوامی و دکتر ندا احمدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پژوهش محققان رویان نشان داد: تاثیر مصرف مکمل‌‌‌ ‌‌‌‌‌های دارای آنتی اکسیدان در بهبود باروری مردان

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها