سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت پیل سوختی میکروبی با قابلیت حذف بیولوژیک نیترات آب در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41786
چهارشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۷ | 11:55

ساخت پیل سوختی میکروبی با قابلیت حذف بیولوژیک نیترات آب در کشور

پروژه تحقیقاتی طراحی و ساخت پیل سوختی میکروبی جهت حذف بیولوژیکی نیترات از آب و تولید همزمان الکتریسیته برای نخستین بار در کشور توسط عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر داورپناه، مجری این طرح با بیان اینکه این پژوهش با پشتیبانی مالی صندوق حمایت از پژوهشگران انجام شده است گفت: نیترات در آب شرب، آلاینده خطرناک محسوب می‌شود که می‌تواند در سیستم گوارش به نیتریت و نیتروزآمین‌ها کاهش یابد و منجر به ایجاد سرطان معده شود. به علاوه، برای زنان باردار و نوزادان نیز خطرناک می باشد.
وی، تخریب کیفیت آب و ایجاد سمیت برای سلامت انسان و حیوانات را از جمله مشکلاتی دانست که از ورود این آلاینده به محیط زیست ایجاد می شود.
داورپناه با اشاره به اهمیت این تحقیق اظهار داشت از آنجایی که نیترات در آب به صورت محلول وجود دارد روش های معمول تصفیه آب قادر به حذف آن نیستند؛ از این رو نیاز به آن دسته از روش های تصفیه پیشرفته تر می باشد که قادر به کاهش آلاینده های محلول هستند. از روش های فیزیکی و شیمیایی مورد استفاده میتوان تعویض یونی، اسمز معکوس، الکترودیالیز معکوس (EDR) و جذب سطحی را نام برد.
وی افزود: با مطالعه بر روش‌های فوق مشخص شده است که این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی برای استفاده هستند. علاوه بر آن، در تمامی روش‌های فوق، نیترات فقط از آب جدا شده و پساب تولیدی حاوی غلظت بالای نیترات است که خود از معایب مهم این روش‌ها می‌باشد.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: حذف نیترات از آب در پیل سوختی میکروبی (MFC)، به منظور احیای بیولوژیکی نیترات به نیتروژن مولکولی به عنوان یک تکنولوژی نوین جهت تصفیه آب حاوی نیترات و تولید همزمان الکتریسیته می‌باشد که در تحقیق حاضر مدنظر بوده است؛ به طوری که فرایند مذکور، علاوه بر مزایایی که ذکر شد در اشل صنعتی می‌تواند قسمتی از نیاز سایر بخش‌ها را به الکتریسیته تامین کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه‌اندازی مرجع تحقیقات نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

تولید نانو پوشش آنتی وایرال گووید ۱۹ برای استفاده در البسه پزشکی و ماسک در کشور

جایزه تحقیقات کاربردی شورای دانشگاهی منابع آب آمریکا به دو محقق ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها