پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تخمین سن افراد از روی چهره با مدل ابداعی محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41758
سه شنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۷ | 15:06

تخمین سن افراد از روی چهره با مدل ابداعی محققان ایرانی

مدل جدید تخمین سن افراد از روی چهره توسط محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ارائه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران محققان کشورمان برای اجرای تحقیق در زمینه تخمین سن افراد از روی تصویر چهره، به جمع‌آوری یک بانک اطلاعاتی بومی پرداخته و چهره بیش از دو هزار و ۸۰۰ نفر از بازیگران سینمای ایران را بر اساس این مدل مورد بررسی قرار داده‌اند.

انجام پژوهش در زمینه تخمین سن افراد از روی چهره، در جهان دارای سابقه است. بر اساس تحقیق جدید محققان واحد علوم و تحقیقات، پژوهشگران ایرانی موفق به ارائه مدلی برای تطبیق دامنه در تخمین سن از روی چهره با استفاده از یادگیری عمیق شدند.

سیدفرید هاشمی‌نژاد، مجری این تحقیق، گفت: آنالیز سن در نژادهای مختلف متفاوت است و الگوهای متفاوتی وجود دارد. بر این اساس نیاز بود که تطبیق دامنه در ایران بهینه شود. از عوامل مؤثر در دقت سیستم برای تخمین سن می‌توان به جنسیت، پوشش، آرایش، تغییرات روشنایی، بیماری و نژاد اشاره کرد. در این بین نژاد مسئله قابل‌توجهی است؛ زیرا روند پیر شدن و تأثیرات آن در چهره در بین نژادهای مختلف، متفاوت است.

وی افزود: در این پژوهش قصد تخمین سن از روی چهره با استفاده از یادگیری عمیق است، همچنین به دنبال رسیدن به یک مدل مناسب به عنوان تخمین‌کننده سن برای نژاد ایرانی و خاورمیانه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش برای اولین بار بانک اطلاعاتی شامل چهره‌های بازیگران ایرانی بر اساس سن، جنسیت و نام با استفاده از یک مدل تطبیق دامنه انجام شد. اصولاً تخمین سن برای کسانی که کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهند حائز اهمیت است که می‌توان به مدیریت مشتریان، مخاطبانی که مد نظر هست در چه گروه سنی هستند، اشاره کرد.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات گفت: برای این پژوهش، بانک اطلاعاتی مناسب وجود نداشت. چهره بازیگران با تاریخ تولید فیلم و تاریخ تولد بازیگران این بانک اطلاعات جمع‌آوری شد. با استفاده از سیستم آشکارساز و سیستم تشخیص هویت از بین ۶۵ فیلم سینمای ایرانی بیش از ۲۸۰۰ چهره استخراج و سپس با یکی از مدل‌های نرم‌افزاری، تخمین سن با تطبیق دامنه انجام شد.

این پژوهشگر رشته برق – مخابرات عنوان کرد: با این روش تحقیق می‌توان تصویر فرد را به سیستم داد و سن فرد را دریافت کرد.

وی در تشریح تحقیقات پیشین نیز اظهار داشت: پیشتر مدلی از سوی محققان دانشگاه زوریخ برای تخمین سن از روی چهره ارائه شده بود که میانگین قدرمطلق خطای این مدل وقتی بر روی چهره‌های ایرانی اعمال می‌شد، برابر ۹.۶ سال بود اما این میانگین قدرمطلق خطا در مدل ایرانی تخمین سن از روی چهره افراد به ۷.۱۴ سال رسیده است.‌‌‌‌‌‌‌

هاشمی‌نژاد درباره راهکارهای بهینه‌تر شدن مدل ایرانی تخمین سن از روی چهره نیز گفت: چون روش جمع‌آوری بانک اطلاعاتی ایرانیها به صورت هوشمند و خودکار بوده، این امکان وجود دارد که بانک اطلاعاتی بزرگ‌تری برای بهبود این مدل جمعآوری شود و چنانچه نمونه آماری بزرگ‌تر شود قطعاً تأثیر مثبت در نتایج تخمین سن روی نژاد ایرانی خواهد داشت.

به گفته پدیدآورنده پایان‌نامه «تطبیق دامنه در تخمین سن از روی چهره با استفاده از یادگیری عمیق» که با راهنمایی فربد رزازی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شده است، این پژوهش نشان می‌دهد که در صورت بزرگ بودن بانک اطلاعاتی، روش چند جریانی کردن مدل (بررسی جداگانه اجزای مختلف چهره) تأثیر مثبتی در نتایج تخمین سن از روی چهره خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها