سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تولید “نرم افزار شبیه ساز آناتومی بدن” در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41730
سه شنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۷ | 15:59

تولید “نرم افزار شبیه ساز آناتومی بدن” در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

گروهی از محققان دانشکده های داروسازی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در قالب گرنت فناورانه موفق به طراحی و تولید “نرم افزار شبیه ساز آناتومی بدن انسان ” شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران این نرم افزار که تحت نظارت اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و ساخته شده، از تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته و به صورت مولتی پلتفرم در قالب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده عمل می کند.

این گروه از محققان به سرپرستی مهدی محجوب، مهراد و مهبد شعشعانی فعالیت خود را در حوزه تکنولوژی های آموزشی و پزشکی ازجمله نرم افزارها و شبیه سازها از ۵ سال پیش زیرنظر استاد دکتر حسین وحیدی آغاز کرده و نرم افزار شبیه سازی آناتومی یکی از دستاوردهای این گروه است.

به گفته مجریان این طرح با اشاره به اینکه پایه این نرم افزار براساس یافته های بازسازی شده از سی تی اسکن، ام.آر.آی و اطلس های آناتومی بنا شده است، افزودند: این گروه باتوجه به گسترش شبیه سازها و سیمولاتورها در علوم پزشکی و نبود تولیدات داخلی؛ طی سه سال و تحت حمایت و نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اقدام به طراحی و ساخت این نرم افزار بومی کردند.

اجرای نرم افزارشبیه سازی آناتومی بدن بر روی سیستم های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

شعشعانی یکی از مجریان طرح نرم افزار شبیه سازی سه بعدی با تاکید بر قابلیت های این شبیه ساز، خاطرنشان کرد: از قابلیت های این شبیه ساز درکنار دقت علمی و توجه بالا به جزییات ، می توان به توانایی اجرای آن در پلتفرم های مختلف و اجرا بر روی سیستم های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و امکان پرینت سه بعدی کل بدن یا عضوی از آن با استفاده از چاپگرهای سه بعدی اشاره داشت. همچنین این نرم افزار می تواند با قابلیت های خود، فضایی مناسب را جهت مطالعه و تشریح آناتومی انسان فراهم سازد. پروژه شبیه ساز آناتومی بدن انسان به عنوان یک مدل آموزشی کاملا بومی، یکی از پروژه های اجرا شده توسط این تیم می باشد. این پروژه برای اولین بار در نمایشگاه فناوری های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از دستاوردهای برتر در حوزه فناوری این دانشگاه به نمایش عموم درآمده و هم اکنون در حال تجاری سازی و گسترش فعالیت خود خصوصا درحیطه سیستم های با تکنولوژی بالای درمانی و نرم افزارهای پزشکی به خصوص سیستم های هدایت جراح می باشد که مورد بازخورد بین المللی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

صرفه جویی در هزینه های تهیه و نگهداری جسد و مولاژ
مجری طرح نرم افزار شبیه سازی سه بعدی ادامه داد: این نرم افزار با امکان مطالعه بدن توسط دانشجویان پزشکی درفضای مجازی، باعث کاهش هزینه های تهیه و نگهداری جسد و مولاژ خصوصا در شرایط فعلی کشور شده و با بهره گیری از این فناوری، نیاز به استفاده از جسد برای تشریح و آموزش دانشجویان پزشکی به مراتب کمتر می شود.
وی زمان ساخت این نرم افزار را حدود ۳ سال اعلام کرد و از حامیان این طرح به ویژه دکترحسین وحیدی رئیس دانشکده داروسازی، دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر شاهین آخوند زاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دکتر حمیدرضا مقیمی مدیر امور فناوری دانشگاه؛ تقدیر وتشکر کرد.
مجری طرح مذکور در پایان دستیابی دانشگاه به این فناوری را نقطه عطفی برای دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت کشورهای پیشرفته در زمینه IT و شبیه سازها و این امر که کشورهای معدودی در دنیا ازجمله ژاپن، آمریکا و آلمان موفق به طراحی و ساخت اینگونه نرم افزارها شده اند و صادرکننده این محصولات به سایر کشورها می باشند، خرسندیم که توانستیم با سعی و تلاش این گروه درکنار حمایت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در منطقه خاورمیانه، به این فناوری دست یابیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاسیس دو مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

موافقت وزارت بهداشت با تاسیس ۱۰ مرکز تحقیقاتی و سه پژوهشکده علوم پزشکی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استعفا داد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برکنار شد/زالی سرپرست شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها