پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سنتز نانوذرات صنایع آرایشی از گیاه «جغجغه»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41723
سه شنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۷ | 15:12

سنتز نانوذرات صنایع آرایشی از گیاه «جغجغه»

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زابل موفق به سنتز ارزان و سبز نانوذرات اکسید سریم شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، در فرایند سنتز این نانوذرات از یک نوع گیاه بومی استان سیستان و بلوچستان استفاده شده‌است. نانوذرات سریم اخیراً کاربردهای وسیعی در صنایع تولید لوازم‌ آرایشی و بهداشتی و صنعت خودروسازی یافته‌اند.

مینا سارانی، کارشناس ارشد شیمی معدنی و کارشناس مسئول واحد تحقیق و توسعه دانشگاه علوم پزشکی زابل، ضمن معرفی نانوذرات اکسید سریم به‌عنوان یک نوع نانوذره پرکاربرد در صنایع تولید آرایشی و بهداشتی، حسگرهای گازی، دارورسانی هدفمند، فیلتراسیون پرتو فرابنفش و صنایع فولاد، هدف از انجام این طرح را توسعه‌ یک روش مقرون‌ به‌صرفه جهت سنتز سبز این نانوذرات عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: سرعت بالا، هزینه‌ی پایین، عدم استفاده از مواد شیمیایی گران‌قیمت و سمی و همچنین کاهش نگرانی‌های زیست‌محیطی از خصوصیات بارز روش استفاده شده در این طرح به‌شمار می‌رود.

به گفته‌ سارانی در طرح حاضر از عصاره‌ گیاه جغجغه، گیاه بومی استان سیستان و بلوچستان استفاده شده‌است. عصاره‌ی این گیاه دارای ترکیبات فنولیک است که قادر است به‌عنوان عامل کاهنده در فرایند سنتز نانوذرات اکسید سریم ایفای نقش کند.

سارانی مراحل سنتز و ارزیابی نانوذرات را این‌گونه تشریح کرد: ماده‌ی اولیه برای تولید نانوذرات سریم، نمک نیترات سدیم شش آبه بوده که در حضور عصاره‌ی آبی گیاه جغجغه به‌عنوان عامل احیاکننده و پایدارکننده به نانوذره اکسید سریم تبدیل شد. تأثیر دمای کلسیناسیون بر مورفولوژی و اندازه نانوذرات مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت سمیت سلولی نانوذرات سنتز شده بر روی سلول‌های سرطانی کولون ارزیابی شد.

نتایج آزمون‌ها و تصاویر به‌دست‌آمده از نانوذرات بیانگر مورفولوژی کروی نانوذرات اکسید سریم با اندازه‌ی متوسط ۳۰ نانومتر است. همچنین حضور این نانوذرات تا غلظت ۸۰۰ میکروگرم بر لیتر فاقد سمیت سلولی است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های مینا سارانی ، کارشناس ارشد شیمی معدنی و کارشناس مسئول واحد تحقیق و توسعه دانشگاه علوم پزشکی زابل و دکتر عبدالحسین میری ، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها