- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید پلیمر سوپر جاذب‌ کشاورزی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

پژوهشگران یکی از شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید پلیمر سوپر جاذب کشاورزی شد .
به گزارش دیده بان علم ایران سوپر جاذب‌ها یا ابر جاذب‌ها مواد پلیمری هستند که به دلیل شبکه‌هایی که درون خود دارند، آب را تا ۵۰۰ برابر وزن خود نگهداری می‌کنند. استفاده از این مواد باعث می‌شود که از هدر رفتن آب به طور چشم‌گیری جلوگیری شود و همچنین خاک بدون آبیاری مجدد، مدت زمان بیشتری آب را درون خود نگهداری کند.
سوپر جاذب‌ها به صورت گسترده در بخش کشاورزی به جهت کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول استفاده می‌شوند، به گونه‌ای که آب همیشه در اختیار گیاه قرار دارد و در صورت نیاز، آب را از طریق ریشه جذب می‌کند.
به طور عمومی، با استفاده از سوپر جاذب برای گیاهان با دوره آبیاری کوتاه مدت، هر سه دوره آبیاری به یک دوره و برای گیاهان با دوره آبیاری بلند مدت هر دو دوره آبیاری به یک دوره تبدیل می‌شود.
کیفیت سوپر جاذب تولید شده در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به دلیل فناوری فرآیند تولید و همچنین نانو ذرات به کار رفته در ساختار آن، بسیار بالا می‌باشد، به گونه‌ای که نسبت به نمونه‌های مشابه از مشخصات و ویژگی‌های بالاتری برخوردار است. این ویژگی‌ها در نهایت سبب جذب بالاتر آب و افزایش بیشتر ثمردهی محصول شده است.
قابلیت نگهداری آب در خاک و کاهش ۵۰% الی ۷۰% مصرف آب، افزایش %۱۰ الی ۳۰% محصول به جهت نگهداری مداوم آب و مواد غذایی در کنار ریشه، کاهش مصرف کود مورد نیاز گیاه، رشد سریع‌تر و افزایش عمر گیاه، جلوگیری از تبخیر آب درون خاک مخصوصاً در تابستان، افزایش گردش هوا درون خاک و بهبود خاصیت خاک، طول عمر بین ۵ تا ۷ سال، حفاظت از محیط زیست در برابر خشکسالی، جلوگیری از هدر رفتن منابع آب زیر زمینی از جمله مزایای استفاده از این سوپر جاذب است.
این سوپر جاذب همچین در درختان میوه، گیاهان جالیزی و زراعی، کشت‌های دیم، درختان غیر مثمر، فضاهای سبز، چمن‌کاری‌ها و زمین‌های گلف و جابه‌جایی نهال کاربرد دارد.
انتهای پیام