- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت بزرگ‌ترین میز لرزه خاورمیانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

میز لرزه منحصر به فردی با شش درجه آزادی با همکاری ژاپنی ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علیرضا رهایی، عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام این مطلب گفت: قرار است طی توافقاتی که با جایکا (سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن) داریم این میزلرزه با تناژ بالا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری می رسد. با استفاده از این میز، مطالعات دقیق و گسترده ای می توان در خصوص زلزله و اثر آن بر سازه های حساس انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه بیش از یک سال است که شروع شده است و اکنون زمین و فندانسیون بتن ریزی شده و آماده هستند و اکنون منتظر انتقال تجهیزات از اسپانیا و ژاپن برای نصب هستیم.


رهایی با تاکید بر اینکه اعتبار و تجهیزات مربوط به میز از سوی ژاپن تامین می شود، اظهار کرد: این کشور برای انجام پروژه های تحقیقاتی در زمینه مهندسی زلزله با کمک محققان کشور از این میز لرزه بهره می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مطالعات مربوط به سازه و زلزله در تهران با استفاده از این میز انجام می گیرد، عنوان کرد: این میز لرزه صرفا تحقیقات بنیادی را انجام نمی دهد بلکه تحقیقات کاربردی کشور نیز روی آن انجام خواهد گرفت؛ همچنین تکمیل مطالعات ریز پهنه بندی تهران هم با استفاده از این میز صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، سازمان همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) و معاونت علمی در این پروژه همکاری دارند اظهار داشت: نمونه های کوچک سازه ای روی میز لرزه شبیه سازی می شوند. دانشجویان زلزله هم می توانند از این میز در مطالعات خود بهره ببرند.

انتهای پیام