سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

۱۴ فناوری حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی، آماده واگذاری به صنعت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41584
چهارشنبه، ۴ مهر، ۱۳۹۷ | 12:14

۱۴ فناوری حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی، آماده واگذاری به صنعت

مدیر ارتباط با صنعت و تجاری سازی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به انعقاد قراردادهای واگذاری ۱۵ مورد فناوری حاصل از تحقیقات این پژوهشگاه به بخش خصوصی از آمادگی پژوهشگاه برای واگذاری ۱۴ فناوری دیگر خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مریم شهبازی اظهار داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با هدف استفاده از فناوری های نوین کشاورزی و توسعه این فناوری ها در جهت حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور و حفاظت از منابع پایه و زیستگاه های اکولوژیک کمتر از دو دهه پیش تشکیل شده است. واحد فناوری پژوهشگاه در راستای تحقق این اهداف و نیز بسترسازی برای توسعه، عرضه و تجاری سازی فناوری های زیستی حاصل در اسفند ۱۳۹۵ تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این واحد در آینده نزدیک به صورت یک معاونت مستقل ادامه فعالیت خواهد داد، خاطرنشان کرد: ماموریت دیگر واحد فناوری، هدایت و جهت دهی محققان به سمت ارائه پروژه های تحقیقاتی مشکل محور، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار براساس زیست فناوری و البته درآمدزایی است. در ساختار تشکیلاتی این معاونت سه بخش مجزا شامل توسعه فناوری، ارتباط با صنعت و تجاری سازی و مالکیت فکری و انتقال فناوری دیده شده است.

شهبازی افزود: بخش ارتباط با صنعت و تجاری سازی که از اردیبهشت ماه امسال آغاز به کار کرد، عهده دار  ایجاد شبکه ارتباط با صنعت و جلب مشارکت بخش خصوصی، هدایت و نظارت بر انجام طرح های فناورانه و نیز ترویج یافته هاست. این مدیریت در نخستین گام و برای ایجاد شبکه ارتباط با صنعت، بانک اطلاعاتی وسیعی از مشخصات شرکت های خصوصی فعال در هفت حوزه مرتبط با فعالیت های پژوهشگاه مشتمل بر بیش از ۷۰۰ شرکت تشکیل داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه حوزه فعالیت این شرکت ها شامل کشت بافت و ریزازدیادی، صنایـع غذایی، صنایع دارویی، صنایع بهداشتی و آرایشی، نانو، خوراک دام، طیور و آبزیان و نیز تولید و خدمات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: مدیریت ارتباط با صنعت، مکاتبات رسمی خود را با این شرکت ها، ضمن معرفی توانمندی های پژوهشگاه آغاز کرده و در حال حاضر آمادگی کامل برای مشارکت و هم اندیشی با این شرکت ها را داراست. مقرر است در آینده نزدیک، از همیاری و مشاوره تعدادی از شرکت های حائز شرایط، در صورت تمایل آنها، به عنوان مشاوران صنعتی در حوزه های مختلف به منظور انتخاب ایده های کاربردی و تقویت پروژه های محققان کمک گرفته شود.

شهبازی با اشاره به اینکه همکاری پژوهشگاه با  شرکت های خصوصی معمولا در قالب قرارداد مشارکت در تولید یا انتقال دانش فنی صورت می گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۱۵ فناوری با قرارداد واگذاری وجود دارد که اثربخشی اقتصادی تعدادی از این فناوری ها در سطح کلان کشور برآورد شده است. همچنین ۱۴ فناوری آماده واگذاری موجود است که مشخصات فنی و کاربردها و مزایای آنها در کتابچه فناوری های سال ۹۷ پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

مدیر واحد ارتباط با صنعت و تجاری سازی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در پایان با بیان این که این واحد، ترویج یافته های تحقیقاتی محققان پژوهشگاه را نیز بر عهده دارد، اظهار داشت: فعالیت ترویجی واحد در قالب انتشار یافته ها و نشریات فنی ترویجی متناسب با بهره‌برداران تخصصی مانند شرکت های دانش بنیان و کشاورزان و دامداران پیشرو انجام می شود. در این راستا در حال حاضر ۱۵ یافته و چهار دستورالعمل ترویجی در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی و حوزه‌های مرتبط حاصل از طرح های پژوهشی محققان پژوهشگاه، مراحل داوری و ارزیابی را می گذرانند که در صورت تایید، منتشر شده و در دسترس بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها