پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پرتاب ماهواره «دوستی» تا پایان سال/طلسم پرتاب «تدبیر» و «مصباح» امسال هم شکسته نمی‌شود؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4144
دوشنبه، ۴ مرداد، ۱۳۹۵ | 10:55

پرتاب ماهواره «دوستی» تا پایان سال/طلسم پرتاب «تدبیر» و «مصباح» امسال هم شکسته نمی‌شود؟

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره «دوستی» و احتمالا یک ماهواره دیگر تا پایان امسال و نیز از آماده بودن چند ماهواره دیگر برای پرتاب خبر داد که از جمله آنها ماهواره مصباح است که سالهاست ایتالیا به بهانه تحریمها از تحویل آن به ایران خودداری کرده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر جعفر روشنیان در دوره آموزشی «طراحی ماموریت و برنامه‌ریزی پروژه ماهواره کوچک دانشجویی» با اشاره به فعالیت‌های سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) افزود: این سازمان بر روی پروژه‌های ماهواره‌های میکرویی و مکعبی ماموریت‌هایی را تعریف کرده است و کشورهای عضو آن نیز در این پروژه‌ها مشارکت دارند.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: ماهواره‌های میکروبی دارای یک کمیته راهبری متشکل از کشور های چین، ایران و پاکستان است و پروژه‌های این حوزه توسط این سه کشور هدایت می‌شود.

روشنیان، ماموریت این نوع ماهواره‌ها را کنترل ترافیک شناسایی و سنجشی دانست و ادامه داد: در پروژه‌های مکعبی نیز با راهنمایی کشور چین پروژه‌هایی تعریف شده است. ماموریت این نوع ماهواره‌ها کنترل ترافیک و اندازه‌گیری تشعشع است.

روشنیان با اشاره به فعالیت‌های سازمان فضایی ایران ادامه داد: این سازمان با استفاده از توانمندی‌های اپسکو در تلاش است تا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فعال را وارد پروژه‌های بین‌المللی فضایی کند که در این زمینه چهار دانشگاه و پژوهشگاه آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران دانشگاه‌های امیرکبیر، علم وصنعت، خواجه نصیر و پژوهشگاه هوافضا را از جمله مراکزی دانست که آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه‌های اپسکو اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه نیز پروپوزال‌های خود را در حوزه زیرسیستم ماهواره، کنترل درجه حرارت و سیستم‌های IPS آماده کرده‌اند که این پروپزال‌ها به اپسکو ارائه خواهد شد.

روشنیان همچنین به پروژه‌های در دستور کار سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌های «رصد»، «نوید»، «ظفر»، «دوستی» و «آت‌ست» از جمله پروژه‌های خاتمه یافته و در حال اجرای سازمان است.

وی گفت: ماهواره «رصد» به وزن ۱۶ کیلوگرم  در سال ۲۰۱۱ و ماهواره «نوید» با وزن ۵۰ کیلوگرم  در سال ۲۰۱۲ پرتاب شد.

روشنیان، ماهواره «تدبیر» را نیز دارای وزن ۵۰ کیلوگرم و آماده پرتاب توصیف کرد و گفت: ماهواره «دوستی» نیز با وزن ۵۰ کیلوگرم از سوی دانشگاه شریف طراحی و ساخته شده است. این ماهواره که دارای رزولوشن بیش از ۳۰ متر است، در سال جاری پرتاب می‌شود.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ماهواره «آت‌ست» را از جمله ماهواره‌های طراحی شده در دانشگاه امیر کبیر دانست که مراحل نهایی ساخت آنها در حال انجام است.

روشنیان با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره «ظفر» خاطرنشان کرد: این ماهواره از سوی دانشگاه علم و صنعت با وزن ۱۰۰ کیلو ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره‌های دیگری در پژوهشگاه فضایی در حال ساخت است، اظهار کرد: مراحل نهایی ساخت ماهواره «ناهید» در حال طی شدن است و ماهواره «مصباح» هم که با کمک ایتالیا ساخته شده آماده پرتاب است.

روشنیان با تاکید بر اینکه در مرکز فضایی ماهدشت سازمان فضایی زیر ساخت‌های خوبی در حال توسعه است، ادامه داد: در این مرکز امکان دریافت تصاویر ماهواره‌ای وجود دارد، ضمن آنکه رصدخانه این مرکز نیز با انتقال تلسکوب اپسکو به آن توسعه می‌یابد.

روشنیان مانیتور ماهواره از طریق ماهواره «آت‌ست»، راه‌اندازی آزمایشگاه ملی سنجش از راه دور، ارتقای آنتن ۱۰ متری ماهدشت و راه‌اندازی مرکز تجمیع تست ماهواره‌ها را از دیگر امکانات مرکز ماهدشت نام برد و ادامه داد: مرکز تجمیع و تست ماهواره که اخیرا به بهره برداری رسیده است، امکان تست ماهواره‌ها را در کشور فراهم می‌کند.

به گفته معاون فناوری فضایی سازمان فضایی، آزمایشگاه ارتعاشات و شوک، تست سیستم‌های مخابراتی، تست اپتیکی، کنترل وضعیت مودال از دیگر امکانات مرکز ماهدشت فضایی به شمار می‌رود.

وی همچنین به برگزاری مسابقه ماهواره‌ای دانشجویی اشاره کرد و در این باره توضیح داد: ماهواره مکعبی دانشجویی در راستای پروژه ماهواره مکعبی سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه بوده است و هدف ما از برگزاری این مسابقه آماده‌سازی دانشجویان برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ آینده است.

به گفته وی، مشخصات فنی ماهواره مکعبی سازمان فضایی با ماهواره‌های مکعبی سازمان اپسکو نزدیک است و در حال حاضر ۲۰ تیم از دانشگاه‌های کشور برای حضور در آن اعلام امادگی کرده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها