- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مراکز تحقیقات دریایی در کشور توسعه می‌یابند

رییس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت:نقاط بسیار زیادی در خلیج فارس وجود دارد که هنوز کار علمی و تحقیقاتی روی آن انجام نشده است و کشتی اقیانوس‌پیمای ایران می‌تواند ظرفیتی بزرگ در ناوگان تحقیقاتی دریایی باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ناصر حاجی‌زاده ذاکر  در دیدار با علی اکبر شیخی، رئیس دانشگاه هرمزگان افزود: انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دریایی جزو اولویت های این پژوهشگاه است.

وی گزارشی از فعالیت های علمی، آزمایشگاهی و میدانی انجام شده و در حال انجام را ارایه کرد و ضمن اشاره به برخورداری پژوهشگاه از نیروهای مختصص و ابزارهای اندازه گیری آزمایشگاهی و میدانی پیشرفته، آمادگی پژوهشگاه را در همکاری مشترک در زمینه های علمی، پژوهشی و میدانی اعلام کرد.

حاجی زاده ذاکرهمچنین توسعه آینده پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، توسعه مراکز در کنار دریا و جذب هیات علمی را مورد تاکید قرار داد و در خصوص زمین مرکز در بندرعباس گفت: پژوهشگاه ساخت و راه اندازی مرکزی مجهزی را در دستور کار و اولویت قرار داده است.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به گستردگی سواحل در خلیج فارس و دریای عمان گفت: کارهای پژوهشی و میدانی زیادی در پیش داریم که امیدواریم با همکاری مشترک با دانشگاه هرمزگان بتوانیم دستاوردهای مفیدی برای کشور به ارمغان آوریم.
همچنین علی اکبر شیخی رئیس دانشگاه هرمزگان به معرفی دستاوردهای علمی و آموزشی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه هرمزگان در زمینه دریا دارای نیروی جوان و توانمندی است و در این زمینه فعالیت های متعدد و متنوعی انجام داده است و یا در حال انجام دارد.
وی با اشاره به این که دانشگاه هم اکنون دارای دانشجویان ارشد و دکتری در گرایش های مختلف در حوزه دریا است، اظهار داشت: حدود نیمی از مقالاتISI دانشگاه هرمزگان در حوزه علوم زیستی دریا تهیه می شود.
شیخی تصریح کرد: دانشگاه هرمزگان دارای تخصص و توانایی های مهم و کلیدی جمع آوری و شناسایی تمامی موجودات دریایی از گیاهان تا جانوران است که لازمه و شرط اصلی برای هر تحقیق در حوزه علوم دریا است.
وی در ادامه معرفی دانشگاه، از پژوهشکده تخصصی دریایی جنگل های حرا و سایت تحقیقات دریایی دانشکده علوم و فنون دریایی در جزیره قشم به عنوان توانمندی های دیگر دانشگاه هرمزگان نام برد و افزود: انگیزه و چشم انداز دانشکده علوم و فنون دریایی، راه اندازی قطب زیست فناوری دریا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشکده برتر دریایی در سطح کشور است.
رئیس دانشگاه هرمزگان از گسترش همکاری دو جانبه بین پژوهشگاه و دانشگاه ابراز خرسندی و در خصوص همکاری مشترک با پژوهشگاه آمادگی دانشگاه را اعلام کرد.
به کار گیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه در پروژه های پژوهشگاه، تسهیل تبادل اطلاعات و داده های دریایی، پشتیبانی متقابل مالی از پروژه های ارسالی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تبادل استادان جهت فراگیری علوم مشترک و استفاده از امکانات آموزشی، همکاری در زمینه انتشار نشریه علمی پژوهشی مشترک و کمک و همکاری دانشگاه در توسعه مرکز خلیج فارس پژوهشگاه از اهم محورهای همکاری دو جانبه بین طرفین عنوان شد.

 

انتهای پیام