جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

روایت شاهنامه از فعالیت دماوند در هزار سال قبل/وجود مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند تایید شده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41353
دوشنبه، ۲۶ شهریور، ۱۳۹۷ | 12:38

روایت شاهنامه از فعالیت دماوند در هزار سال قبل/وجود مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند تایید شده است

محقق پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی با بیان این که بر اساس مطالعات انجام شده در صورت فوران آتشفشان دماوند، شهرهایی تا فاصله صدها کیلومتری از آن تحت تاثیر تبعات آتشفشان قرار خواهند گرفت اظهار داشت: با توجه به نبود اطلاعات دقیق هرگونه ادعا در تایید یا رد فعال شدن آتشفشان دماوند مبنای علمی ندارد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر جلیل قلمقاش که در نشست ویژه ریسک آتشفشان دماوند در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن سخن می گفت خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده جوان‌ترین فعالیت دماوند در دامنه غربی مربوط به ۷۳۰۰ سال قبل بوده، ولی در این مطالعات ادعا نشده است که شواهدی از جوان‌ترین فوران یافت شده است.

قلمقاش با اشاره به مطالب دماوند در شاهنامه فردوسی، خاطرنشان کرد: داده‌های شاهنامه نشان می‌دهد که در هزار سال قبل هم این آتشفشان فعالیت‌هایی داشته است.

این محقق حوزه آتشفشان با تاکید بر اینکه مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند وجود دارد، افزود: مطالعاتی که بر روی این قله انجام گرفته، نشان از سه فوران دارد که در ۲۵ هزار سال قبل رخ داده و پیش بینی شده که فوران‌های آینده این آتشفشان بزرگتر خواهد بود.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی با تاکید بر اینکه بر اساس این شواهد ایجاد مرکز مانیتورینگ دماوند ضروری است ادامه داد: زمانی که از فوران آتشفشان دماوند صحبت به میان می‌آید، تصور مسوولان خروج گازهای گوگردی از آن است، در حالی که نگرانی اصلی ما کنده شدن قله دماوند است.

به گفته وی، در چنین شرایطی شهرهایی که تا صدها کیلومتر از آتشفشان دماوند دور هستند نیز از این فوران در امان نخواهند بود، از این رو باید دماوند مانند بیماری مورد بررسی قرار گیرد.

محقق پژوهشکده علوم زمین با بیان اینکه در سال ۸۱ طرح پایش دماوند از سوی سازمان زمین‌شناسی مطرح شد، خاطرنشان کرد: ما در گام اول این مطالعات اقدام به پایش چشمه‌های آب گرم این منطقه کردیم که به دلیل کمبود اعتبارات این مطالعات متوقف شد.در این طرح که با عنوان طرح رفتارسنجی دماوند پیشنهاد شد، اعلام کردیم که برای مطالعه این آتشفشان نیاز است که یک ایستگاه اصلی در بخش لاریجان ایجاد شود که قرار است با همکاری استانداری مازندران انجام شود.

وی، ایجاد حداقل هشت تا ۱۰ ایستگاه لرزه‌نگاری و GPS را از دیگر بخش‌های این مطالعات نام برد و گفت: برای ایجاد این ایستگاه، محل‌هایی در نظر گرفته شده است که اولین ایستگاه در روستای ناندل راه‌اندازی می‌شود.

این محقق اعتبارات ایجاد مرکز پایش دماوند را ۵.۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان آن محقق شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری: ایستگاه لرزه نگاری دماوند، پناهگاه کوهنوردان شده است!/مخزن ماگمایی به وسعت ۸۰ کیلومتر در قله دماوند وجود دارد

آتشفشان دماوند می تواند یک فرصت پرسود برای تهران باشد!

دمای قله دماوند امسال به چند رسید؟/ نقشه آتشفشان دماوند، در دستان شهریور امسال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها