پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری: ایستگاه لرزه نگاری دماوند، پناهگاه کوهنوردان شده است!/مخزن ماگمایی به وسعت ۸۰ کیلومتر در قله دماوند وجود دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41345
دوشنبه، ۲۶ شهریور، ۱۳۹۷ | 13:16

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری: ایستگاه لرزه نگاری دماوند، پناهگاه کوهنوردان شده است!/مخزن ماگمایی به وسعت ۸۰ کیلومتر در قله دماوند وجود دارد

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که دستگاه های لازم برای مانیتورینگ آتشفشان دماوند در کشور وجود ندارد گفت: یکی از ایستگاه‌های نزدیک به قله دماوند به دلیل استفاده کوهنوردان از آن به عنوان جان پناه از کار افتاده و نزدیکترین ایستگاه لرزه نگاری به کوه در فاصله ۳۰ کیلومتری آن است که امکان ثبت اطلاعات و مانیتورینگ لرزه ای دقیق دماوند را ندارد.

به‌ گزارش ‌خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر علی مرادی که در نشست ویژه‌ ریسک آتشفشان دماوند در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن سخن می گفت، خاطرنشان کرد: موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در زمینه آتشفشان  مطالعات فراوانی انجام داده، ولی متاسفانه امکانات و تجهیزات لازم برای تمرکز در حوزه  آتشفشان را در اختیار نداریم.

وی خاطرنشان کرد: قله دماوند یک آتشفشان نیمه فعال در نزدیکی مراکز جمعیتی بزرگ است و بر اساس تجربیات جهانی اگر قرار باشد تغییراتی در این قله رخ دهد، می‌توان با تجهیزات مناسب پیش‌آگهی‌های احتمالی را شناسایی کرد لذا لازم است که به دستگاه‌هایی همچون GPS، سیستم‌های لرزه‌نگاری، ژئوشیمی و ژئوفیزیک مجهز شویم.

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به این که کوه دماوند در نزدیکی گسل مشا در استان مازندران واقع است که مسبب زلزله‌های تاریخی متعددی بوده است اظهار داشت: براساس داده‌های موجود این زلزله‌ها در نزدیکی قله دماوند نبوده است.

وی در خصوص وضعیت ایستگاه‌های لرزه نگاری موجود در اطراف قله دماوند گفت: نزدیک‌ترین ایستگاه مانیتورینگ لرزه ای فعال در پیرامون این کوه در فاصله ۳۰ کیلومتری از آن است. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که بتوانیم رخدادهای دماوند را ثبت کنیم. برای پایش وضعیت دماوند لازم است که به قله نزدیک شویم و همچنین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به صورت موقت و دائم در آن نصب شود.

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: بارها پیشنهاد کرده ایم که ایستگاه های لرزه‌نگاری در این منطقه ایجاد شود، ولی هر بار بعد از فروکش کردن شایعات مطرح درباره فعال شدن آتشفشان دماوند، این مساله هم فراموش می شود.

مرادی در ادامه از اجرای طرح مشترکی برای مانیتورینگ دماوند با همکاری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خبر داد و گفت‌: این طرح شامل ایجاد ۱۰ ایستگاه دائمی و ۳۰ دستگاه آرایه‌ای در اطراف دماوند است که امیدواریم با خرید تجهیزات خارجی بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.

وی در ادامه به وضعیت رخدادهای لرزه‌ای منطقه از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت‌: در سال جاری هیچ رکورد لرزه‌ای در این منطقه به ثبت نرسیده ولی در بازه زمانی ۱۳۸۵ تا ۹۶ رخدادهای لرزه ای در اطراف دماوند داشته ایم که ضرورت فعال‌سازی شبکه لرزه‌نگاری در منطقه را نشان می دهد.

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان این که بر اساس مطالعات انجام شده مخزن ماگمایی در عمق سه تا چهار کیلومتری در جنوب غربی آتشفشان دماوند وجود دارد که شامل توده‌ای به وسعت ۸۰ کیلومتر مربع است، اظهار داشت: این ماگما به دلیل فوران گوگرد و وجود چشمه‌های آب گرم، داغ است ولی این‌که این ماگما در حال‌ سرد شدن است یا در حال بالا آمدن را نمی دانیم چرا که دستگاه‌های لازم را برای مانیتورینگ این منطقه در اختیار نداریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

وقوع بیش از هزار زمین‌لرزه در کشور طی آبان ماه

روایت شاهنامه از فعالیت دماوند در هزار سال قبل/وجود مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند تایید شده است

آتشفشان دماوند می تواند یک فرصت پرسود برای تهران باشد!

هشدار به گردانندگان کانال های جعلی به نام موسسه ژئوفیزیک

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها