- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موزه ملی علوم ایران، برنده مسابقات جهانی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ شد

نمایشگاه «الحیل» موزه ملی علوم و فناوری ایران در بخش «شیشه‌های جادوییِ» مسابقات بین‌المللی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ چین به عنوان نمایشگاه برگزیده معرفی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مسابقات بین‌المللی ترویج آثار علمی توسط موزه ملی علوم و فناوری چین در حاشیه کنفرانس جهانی «دانش علمی» که ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه در حال برگزاری است، برگزار شد.

نمایشگاه موزه ملی علوم و فناوری ایران با نمایش آثار بازسازی شده احمد بن موسی شاکر خراسانی دانشمند شهیر ایرانیِ قرن سوم و چهارم هجری توانست در بخش «شیشههای جادویی» بیشترین مخاطب را جذب کند و پس از بررسیها از سوی هیات داوران برنده بخش «شیشههای جادویی» این مسابقات شد.

در این رقابتها، ۲۰ کشور از جمله امریکا، انگلستان، آلمان، چین، کنیا و… برای نمایش و توضیح حضوری آثار انتخاب شدند. موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز به نمایش الحیل ۱، ۱۲، ۲۷ و ۵۱ خواهد پرداخت.

گفتنی است علم الحيل را در دستهبنديهاي علوم امروزي ميتوان در دسته مهندسي مكانيك به شمار آورد و در آن از ابزارها و دستگاه‌هاي مكانيكي و هيدروليكي بحث ميشود.

در کتاب «الحیل» شرح صد دستگاه آمده است كه خودكار و با استفاده از خواص مكانيكي سيالات كار ميكنند. از دیگر ویژگیهای اين كتاب آن است که دستگاهها به گونهاي تشريح شدهاند كه ساخت آنان را امکانپذیر میکند.

كتاب الحيل يكي از ممتازترين آثار مهندسي و كمنظيرترين كتاب مهندسي مكانيك تا قرن شانزدهم ميلادي محسوب ميشد و اروپایيان قريب به ۶۰۰ سال پس از تأليف اين كتاب به اين شاخه علمي و فني پرداختهاند.

تعدادی از طرحهای کتاب «الحیل» توسط موزه ملی علوم و فناوری بازسازی شده است.

انتهای پیام