پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

چاپ مقاله منجمان ایرانی و همکاران خارجی در نیچر/مهر تاییدی بر نظریه گرانش تعمیم یافته

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41315
یکشنبه، ۲۵ شهریور، ۱۳۹۷ | 13:52

چاپ مقاله منجمان ایرانی و همکاران خارجی در نیچر/مهر تاییدی بر نظریه گرانش تعمیم یافته

گروهی بین المللی از اخترفیزیکدانان شامل سه محقق ایرانی در پژوهشی که در مجله علمی نیچر منتشر شده با بررسی یک کهکشان کوتوله شامل ۲۰۰ میلیون ستاره، ادعاهای مطرح شده در رد نظریه گرانش تعمیم یافته را نقض کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، یافته های این تحقیق که با همکاری منجمانی از  آلمان، اسکاتلند، چک، سوییس و چین انجام شده حاکی از نادرستی ادعای فان داکوم، استاد دانشگاه ییل امریکا و همکارانش در رد نظریه دینامیک تغییر یافته نیوتونی (MOND) است.

این نظریه از مطرح ترین نظریه های جایگزین تئوری نسبیت عام انشتین است که قادر است بدون نیاز به ماده‌ تاریک، دینامیک کهکشان ها را توضیح دهد.

در پژوهش اخیر که با همکاری دکتر حسین حقی و دکتر اکرم حسنی زنوزی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان و بهنام جوانمردی از پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش های بنیادی انجام شده، کهکشان کوتوله NGC1052-DF2 که از آن به عنوان شاهدی جدی برای رد مدل های گرانش تعمیم یافته یاد شده مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده که حرکت ساختارها در این کوتوله به دلیل نزدیکی به کهکشان میزبان خود کندتر از حدّ انتظار است.

به گفته حسین حقی، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان اثر میدان گرانشی کهکشان‌های میزبان بر حرکت درونی کهکشان‌های کوتوله که اثری شناخته شده است در مقاله فان داکوم نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: محاسبات نظری مقاله اخیر در تخمین این اثر توسّط گروه‌های دیگر نیز تایید شده است.

پاول کروپا، استاد دانشگاه بن آلمان و رهبر این تیم تحقیقاتی می گوید: ادعاهای زیادی در رد نظریه موند مظرح شده که هیچکدام از دقت و جامعیت کافی برخوردار نیستند.

کهکشان ها به سرعت در حال چرخش هستند و طبق قوانین شناخته شده‌ فیزیک باید در اثر این چرخش سریع متلاشی شوند. در توجیه علت متلاشی نشدن این کهکشان ها دو نظریه مطرح شده یکی اینکه پیرامون هر کهکشان، هاله ای از «ماده تاریک» وجود دارد و دوم نظریه‌های جایگزین گرانش نیوتونی همچون MOND که می توانند صرفاً بر مبنای ماده قابل مشاهده‌ ستاره‌ای و گازی، حرکت کهکشان‌ها را به خوبی توصیف کنند.

به رغم تلاش های گسترده دانشمندان و راه‌اندازی آشکار ساز‌های عظیم، وجود ماده‌ تاریک هنوز اثبات نشده است.

براساس نظریه موند که با گذشت چند دهه از طرح آن همچنان پابرجاست حرکت اجرام آسمانی با شتاب بسیار کم از قوانین نیوتونی پیروی نمی کند و شدّت گرانش آن ها تقویت می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته های محققان ایرانی درباره اختلال شناختی شایع در مبتلایان به ام اس

کارگاه بین‌المللی مشترک ایران-ترکیه در زمینه نجوم رادیویی برگزار می شود

یافته های محققان ایرانی روی جلد مجله انتشارات «نیچر»/ طراحی نقشه‌ راهنمایی که مدارهای پنهان مغز را آشکار می‌کند

جایزه مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ۲۰۲۲ به دو کیهان شناس ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها