جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

ارائه نخستین سیستم بیوراکتور ترکیبی حذف کننده نیترات از آب آشامیدنی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41267
شنبه، ۲۴ شهریور، ۱۳۹۷ | 14:16

ارائه نخستین سیستم بیوراکتور ترکیبی حذف کننده نیترات از آب آشامیدنی در کشور

برای نخستین بار در کشور سیستم بیوراکتور انوكسيك/غشایی/ کلرزنی/هوادهي حذف نیترات آب آشامیدنی در این پژوهشگاه طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر الهام عبداله زاده مجری این طرح با بیان این مطلب، افزود: با توجه به معضل غلظت بالاي نیترات در چاه های آب کشور و سرطان زايي اين آلاينده، اعضای هیات علمی گروه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژي در قالب يك پروژه کلان و با حمایت اين مركز و هزينه بيش از یک میليارد ريال اقدام به طراحی و ساخته راكتور حذف نيترات نمودند.

وی ادامه داد: در اين پروژه حذف نیترات از آب به روش های مختلف از جمله روش های بيولوژيكي، جذب سطحی و غیره انجام شد و حتی نقشه منابع سطحي نیترات آب در محدوده اي غالب بر ١٥٠ كيلومتر در شهرستان کرج رسم شد.

وی اظهار داشت: نتايج اين پروژه تحقيقاتي نشان داد كه با استفاده از اين راكتور تركيبي بيولوژيكي غلظت نیتراتی که در منابع آب وجود دارد با حذف بالاي ٩٠ درصد به زير ٥٠ ميليگرم بر ليتر خواهد رسيد.

وی با اشاره به اینکه هم اكنون اين سیستم در مرحله توليد صنعتی مي باشد، افزود: سیستم ترکیبی بیوراكتور انوكسيك/غشايي/كلرزني/هوادهي جهت حذف نیترات از آب چاه در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ثبت اختراع شد و داراي تاییدیه علمي از سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران است.

دکتر عبداله زاده خاطرنشان کرد: در دو جشنواره ايده هاي برتر استان البرز و جشنواره كسب و كارهاي نوپا در حوزه صنعت و معدن که در استان های تهران و البرز برگزار شد، اين طرح موفق به كسب رتبه برتر شد.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به توان و تجارب پژوهشگاه، توسعه علم و فناوري در محور زيست پالايي آب؛ حذف بيولوژيكي نيترات از آب آشاميدني، از سوي معاونت علمي و فناوري به پژوهشگاه واگذار شده است و ٣٠ درصد منابع واگذاري از سوي سازمان برنامه و بودجه كشور به اجراي محور فوق اختصاص خواهد يافت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت تصفیه کننده نانویی که هر آبی را گوارا می‌کند

ساخت پیل سوختی میکروبی با قابلیت حذف بیولوژیک نیترات آب در کشور

ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت فتوکاتالیست جدید برای حذف آلاینده‌های سرطان‌زای آب شرب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها