پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

موفقیت محققان کشور در درمان بیماران فلج مغزی و اتیسم با سلول های بنیادی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41264
شنبه، ۲۴ شهریور، ۱۳۹۷ | 14:13

موفقیت محققان کشور در درمان بیماران فلج مغزی و اتیسم با سلول های بنیادی

در یک پروژه تحقیقاتی، با استفاده از سلول های بنیادی ، درمان بیماران فلج مغزی و اتیسم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

به گزارش دیده بان علم ایران رییس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: از چند سال قبل، اجرای طرح مطالعاتی استفاده از سلول های بنیادی بند ناف با همکاری پژوهشگاه رویان و بیمارستان قائم(عج) برای بیماران فلج مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف بررسی اینکه” آیا استفاده از این روش برای بیماران با مخاطره همراه است ” انجام شد که نتایج این طرح که بر روی سه بیمار صورت گرفت؛ با موفقیت همراه بود.

دکتر علی قاسمی تصریح کرد: در گام بعدی استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان به منظور اثر گذاری  بر روی بیماران مبتلا به اتیسم در قالب طرح تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت که در این مرحله ۱۸ بیمار  تحت درمان قرار گرفتند.

فوق تخصص بیماری های انکولوژی و خون کودکان، با بیان اینکه پس از انجام این دو طرح ، اجرای طرح کشوری استفاده از سلول های بنیادی در بیماران مبتلا به فلج مغزی با همکاری سایر دانشگاه های علوم پزشکی به اجرا در آمد تصریح کرد: بر این اساس در این مرحله یک بیمار مبتلا به اتیسم و دو بیمار مبتلا به فلج مغزی در بیمارستان دکتر شیخ تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر علی قاسمی تصریج کرد: برای انجام این عمل در نخستین گام بررسی ژنتیک بیماران از نظر سیستم  HLA انجام شد و پس از آن HLA به پژوهشگاه رویان برای هماهنگ کردن آن با بند ناف های موجود در پژوهشکده ارسال شد و متناسب با شرایط هر بیمار بند ناف انتخاب شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این روند بیش از شش ماه به طول انجامید خاطر نشان کرد: در مرحله آخر به طور مجدد نمونه ها از نظر میکروبی و بیماری های عفونی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از دریافت نتایج شرایط برای انجام عمل مهیا شد .

دکتر علی قاسمی افزود: پس از حضور کارشناسان پژوهشگاه رویان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استقرار در پژوهشکده بوعلی سلول ها از حالت فریز خارج شد و نمونه ها در بیمارستان دکتر شیخ به بیماران تزریق شد.

فوق تخصص بیماری های انکولوژی و خون کودکان افزود:  با توجه به اینکه نمونه سلول های بند ناف از نظر تعداد بسیار بالاست باید این سلول ها تغلیظ شده و در میزان های ۵ تا ۱۰ سی سی در شرایط کاملا استریل به بیماران تزریق شود که طی سه مرحله به بیماران تزریق خواهد شد.

دکتر قاسمی با بیان اینکه در هر مرحله ۳۰ تا ۵۰ میلیون سلول در شرایط بیهوشی کامل به بیماران تزریق می شود اظهار داشت: در هر مرحله ۵ تا ۱۰ سی سی مایع مغزی نخاعی از بیمار گرفته می شود و به همین میزان سلول بنیادی که بین سی تا ۵۰ میلیون سلول بنیادی است به بیماران تزریق می شود.

وی تصریح کرد: این بیماران به مدت دو روز در بیمارستان بستری هستند و پس از آن مرخص می شوند و به فاصله زمانی یک ماهه، شش ماهه، یک ساله و دو ساله  از نظر بررسی عملکرد در بیماران فلج مغزی و از نظر عملکردی و شناختی  و رفتاری در بیماران اتیسم مورد ارزیابی قرار می گیرند.

رییس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد خوشبختانه در موارد قبلی مشکل خاصی برای بیماران ایجاد نمی شد و از نظر اثر بخشی نیز نتایج قابل قبولی داشته است و باید بدانیم این پروژه های تحقیقاتی است و نمی توان برای عموم آن را مورد استفاده قرار داد

دکتر قاسمی اظهار امیدواری کرد: این روش درمانی اثر بخشی و سودمندی داشته باشد و در مراحل بعدی برای سایر بیماران مورد استفاده قرار می گیرد .

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

بیست و چهارمین دوره کنگره های دوگانه رویان، شهریورماه برگزار می شود

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها