پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بهبود عمل فیوژن ستون فقرات با دستاورد مشترک محققان ایرانی و چینی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41131
یکشنبه، ۱۸ شهریور، ۱۳۹۷ | 11:39

بهبود عمل فیوژن ستون فقرات با دستاورد مشترک محققان ایرانی و چینی

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، مدلی با قابلیت کاربردی و کلینیکی در ناحیه ستون فقرات ارائه کرد که بر اساس آن جراحان می‌توانند قبل از عمل فیوژن، دید مناسبی از شرایط جزءهای حرکتی مجاور در محل آسیب‌دیده به دست آورند و از نتیجه عمل پیش‌بینی داشته باشند.

به گزارش دیده بان علم ایران، زهرا خوز در مورد این پژوهش گفت: جراحی فیوژن یکی از آخرین راه‌ها برای درمان دیسک آسیب‌دیده کمر و بیماری‌های ستون فقرات است. در این روش جراحی، مهره بالا و پایین قسمتی از دیسک آسیب‌دیده را فیکس می‌کنند تا درجه آزادی آن صفر شود؛ در واقع سطح بین مهره‌ای بسته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر آسیب‌دیدگی دیسک کمر در میان بیماران بسیار شایع است و جراحان بدون اینکه پیش‌بینی از نتیجه عمل داشته باشند به صورت تجربی عمل فیوژن را انجام می‌دهند. در تحقیقی که در واحد علوم و تحقیقات انجام شد، مدلی را ارائه دادیم تا جراح بتواند قبل از عمل فیوژن، تنش‌ها را در جزء حرکتی مجاور و دید مناسبی، نیروی مابین سطوح مفصلی و چرخش بین مهره‌ای محاسبه کند و دید درستی را قبل از عمل جراحی نسبت به محل آسیب‌دیده به دست آورد.

به گفته این محقق، اساس ساخت این مدل عکس رادیوگرافی بیمار است؛ به این صورت که ابعاد را از روی عکس رادیوگرافی بیمار استخراج کرده و مدل با روش المان محدود ساخته می‌شود.

خوز خاطرنشان کرد: مشابه این پژوهش پیشتر در خارج از کشور انجام شده است اما دقت پرداختن به جزئیات و طراحی هندسی این مدل به مراتب فراتر از مدل‌های پیشین بوده و در ایران برای اولین بار است که این مدل به صورت کاربردی و کلینیکال در ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات افزود: در این پژوهش و برای ساخت مدل از چهار نرم‌افزار کاربردی استفاده شده است. برای اندازه‌گیری ابعاد از روی عکس رادیوگرافی از نرم‌افزار MIMICS برای طراحی هندسی مدل از نرم‌افزار CATIA برای مش‌بندی مدل نرم‌افزار HYPERMESH و برای تحلیل مدل از نرم‌افزار ABAQUS بهره گرفته شده است.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه با موضوع «مدلسازی المان محدود پارامتری ستون فقرات کمری جهت مقایسه رفتار بیومکانیکی بیماران قبل و بعد از عمل فیوژن» توسط زهرا خوز، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم و فناوری‌های پزشکی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر محمد نیکخو و مشاوره دکتر چی سیو چنگ ( Chih-Hsiu-Cheng ) انجام شده است.

بخشی از تحقیقات در حال انجام بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشکده پزشکی دانشگاه چنگ گنگ (Chang Gung University) است. 

اطلاعات کلینیکی مورد نیاز این تحقیق از بانک اطلاعاتی دانشکده پزشکی دانشگاه چنگ گنگ که به همین منظور روی ۵۵ بیمار و با دوره پیگیری یک ساله انجام شده، گرفته شده است و اصول اخلاقی مدنظر توسط اساتید آن دانشگاه و با نظارت دقیق کمیته اخلاق قبلاً تایید و صحه‌گذاری شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها