جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز ساخته می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40977
یکشنبه، ۱۱ شهریور، ۱۳۹۷ | 11:03

سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز ساخته می شود

” سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز” توسط محققان علوم شناختی کشور ساخته شد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر بیژن علیزاده مجری طرح تحقیقاتی «مدل سازی و پیاده سازی سخت افزاری سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز»  گفت: این طرح با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی اجرا و عملیاتی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از کاربردهای این طرح، سیستم بازشناسی اشیاء در ربات ها است تا با کارگذاری آن در ربات ها، تشخیص اشیاء در مسیر برای آنها آسان تر و با سرعت بیشتری انجام شود.

وی افزود: برای دستیابی به دانش عملکرد سامانه بینایی مغز انسان در امر تشخیص اشیا، محققان مدلهای محاسباتی-شناختی گوناگونی در حوزه علوم شناختی ارائه کردند.

علیزاده گفت: سیستم های کامپیوتری معمولی عادی قادر به پردازش حجم زیادی از داده ها نیستند و عملکرد زمانی و سرعت آنها بسیار کندتر از مغز انسان است و برای بهبود سرعت پردازش، راه حل پیاده سازی سخت افزاری مدل های محاسباتی شناختی مطرح شد تا بدین ترتیب کارایی مدل پیاده سازی شده به سیستم بینایی انسان نزدیکتر شود.

وی با اشاره به اینکه گروهی هایی از محققان در برخی کشورها، تلاش برای مدل سازی و پیاده سازی سخت افزاری سیستم بازشناسی اشیاء را آغاز کردند، تصریح کرد: به دنبال این فعالیت ها از لحاظ تئوری مدل هایی برای تشخیص اشیاء مبتنی بر سیستم بینایی انسان در حوزه علوم شناختی معرفی شد، اما پژوهشگران و صاحب نظران فعال در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران موفق شدند با اجرای این طرح موفقیتی تازه برای اجرا و پیشبرد این طرح تحقیقاتی رقم بزنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: شبکه ­های عصبی کانولوشن مجموعه­ ای از شبکه ­های عصبی یادگیری عمیق هستند که از سیستم بینایی پستانداران الهام گرفته شده و در طول چند سال اخیر به علت شباهت بالای عملکرد به سیستم عصبی بیولوژیکی و همچنین عملکرد، به شدت مورد توجه قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: از این سیستم­ها می­ توان در کاربردهای مختلف یادگیری ماشین، مانند بینایی ماشین، بازشناسی الگوهای تصویری، بازشناسی گفتار و پردازش زبان طبیعی استفاده کرد.

علیزاده ادامه داد: در عرصه­ علوم اعصاب شناختی مطالعات بسیار زیادی صورت گرفت که در چند دهه اخیر با پیشرفت تکنیک­ های مختلف رشد چشمگیری داشته است و مدل­ های بسیاری بر پایه این دانش و اطلاعات ارائه شدند که هدف اصلی آنها عملکرد و رفتاری مشابه با مغز انسان هستند.

وی افزود: با پیشرفت بدست­ آمده در حوزه سخت­ افزارهای محاسباتی، بستری جهت ارائه مدلی با عملکرد بالا و زمان پردازش پایین مشابه با سیستم بینایی فراهم شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در این طرح تلاش میشود که سیستم ساختاری طراحی و پیادهسازی شود که علاوه بر تطابق بر یافتههای فیزیولوژیک از سیستم بینایی انسان، از لحاظ صنعتی و سرعت عمل با محصولات موجود قابل مقایسه باشد و قابلیت استفاده در یک سیستم نهفته برای تشخیص اشیا را داشته باشد.

علیزاده خاطرنشان کرد: کمک به افراد نابینا جهت تشخیص موانع، کمک به درمان بیماران اتیسم جهت افزایش حضور ذهن و تمرکز آنها، آموزش زبان فارسی یا هر زبان دیگری به کودکان از دیگر موارد استفاده از مدل سازی و پیاده سازی سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها