سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تکرار تجربه تلخ فناوری هسته ای در مهندسی ژنتیک/کارشکنی داخلی در برابر کاربرد مهندسی ژنتیک تا تشکیل شورای حکام کشورهای غربی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40962
یکشنبه، ۱۱ شهریور، ۱۳۹۷ | 14:28

تکرار تجربه تلخ فناوری هسته ای در مهندسی ژنتیک/کارشکنی داخلی در برابر کاربرد مهندسی ژنتیک تا تشکیل شورای حکام کشورهای غربی!

تجربه تلخ توقف برنامه های هسته ای ایران در سال های نخست پس از انقلاب اسلامی با تلاش های مشکوک برخی جریان ها و رسانه ها در ایجاد هراس عمومی از فناوری هسته ای و نیروگاه  اتمی بوشهر؛ بار دیگر در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تولیدی آن در شرف تکرار است؛ این بار اما نه تامین پاک تر و ارزان تر انرژی مورد نیاز کشور که امنیت غذایی مردم هدف گرفته شده است.

احمد نوروزی، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی در یادداشتی که برای انتشار در اختیار دیده بان علم ایران گذاشته به شباهت هجمه های رسانه ای برخی رسانه های خاص علیه فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته با تبلیغات و هراس افکنی های برخی در اوایل انقلاب علیه فناوری هسته ای پرداخته و با اشاره به پیش بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر احتمال تشکیل شورای حکامی مشابه آنچه در آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد برای نظارت بر فعالیت کشورها در حوزه فناوری های زیستی نسبت به مخاطرات جدی غفلت از این مساله و تبعات جبران ناپذیر آن هشدار داده است.

در یادداشت نوروزی آمده است: «با بررسی پرونده انرژی هسته ای ایران و مطالب برخی رسانه ها در حال حاضر متوجه می شویم که دشمنی با پیشرفت کشور در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تولیدی آن، شباهت بسیاری با دشمنی در حوزه انرژی هسته ای در دهه های قبل (۵۰ تا ۷۰) دارد و این دشمنی ها به ویژه در حوزه مهندسی ژنتیک باعث به خطر افتادن امنیت غذایی و روانی کشور شده است.

تجربه‌ تلخ ایران در موضوع انرژی هسته ای و نوع برخورد ظالمانه استکبار بر لزوم “درون‌زا” بودن علوم مهم بویژه در حوزه مهندسی ژنتیک در عرصه کنونی تاکید دارد.

در شرايط كنونی بسياری از كشورهای استكباری با نگه داشتن كشورها در عرصه علم در حد زير استاندارد جهانی و جذب نخبگان، علوم مختلف را مديريت می‌كنند.

طبق پیش بینی مقام معظم رهبری، کشورهای استکباری با کمک فناوری هراسان در کشور شورای حکامی برای علوم ژنتیک تاسیس می کنند و ایران را همانند انرژی هسته ای تحریم می کنند.

امروز روشن است برخورداری ايران از فناوری های پيشرفته بویژه مهندسی ژنتیک برای برخی غير قابل قبول است و با وجود هشدارهای صریح رهبری که بسیار به جا و دقیق مطرح شد و ناشی از اعتماد عمیق ایشان به نقش مهم و تاثیرگذار فناوری های نو بویژه مهندسی ژنتیک در آینده مناسبات جهانی خصوصا امنیت غذایی است اما متاسفانه از سوی رسانه ها به ویژه صداوسیما و برخی نهادها مورد توجه کافی قرار نگرفت و از این جهت کشور در معرض آسیب جدی قرار گرفته است.

تاکیدات قولی و فعلی مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت های پژوهشگاه رویان در تولید حیوانات تراریخته مبرهن است. رهبر معظم انقلاب در دیداری که از پژوهشگاه رویان در ۲۵ تیرماه ۱۳۸۶ داشتند دشمنی ها با پیشرفت کشور در حوزه مهندسی ژنتیک را مشابه مساله هسته ای عنوان و تاکید کردند: وقتی که راجع به سلول های بنیادی، شبیه سازی و این طور کارها آقایان حرف زدید و بنده یا دیگری هم تجلیلی از این کار کردند، مقامات آمریکایی اعلام کردند که برای علوم ژنتیک هم باید شورای حکامی به وجود بیاید! این معنایش چیست؟ دشمن از اینکه شما در این رشته دارید حرکت می کنید، دردش آمده است”. 

بازدید رهبر انقلاب از رویان

بازدید رهبر انقلاب از رویان

رهبر معظم انقلاب همچنین در دیدار اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان (۱۳۹۵/۲/۱) تصریح کردند: اگر در مقابل این قدرتها کوتاه بیاییم، قطعاً مخالفت خود را به پیشرفت‌ها در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانو و دیگر رشته‌های علمی حساس گسترش خواهند داد، زیرا آنها با هرگونه پیشرفت علمی، اقتصادی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند“.

با وجود ایمنی و برتری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته که در مقاله های تخصصی و گزارش های معتبر دولتی و از سوی مراجع و سازمان های مختلف بین المللی اثبات و تایید شده است متاسفانه جریان مخالف علم و فن آوری در کشور با نفوذ در بین بعضی رسانه های کشور به ویژه صدا و سیما هم چنان با هراس افکنی در بین مصرف کنندگان مانع تولید داخلی این محصولات شده، استمرار واردات آن ها از خارج از کشور را تضمین می‌کنند.

رسانه های گروهی به ويژه صدا و سيما باید با حساسيت کافی و با استفاده از نظرات متخصصان و بهره گيری از حقايق علمی اثبات شده به آگاه سازی عمومی در مورد فناوری های نو بویژه مهندسی ژنتیک بپردازند و از تجربه تلخ مساله انرژی هسته ای کشور درس گرفته و زمينه را برای سوء استفاده دشمنان قسم خورده ایران فراهم نکنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها