جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

تولید آزمایشگاهی پلیمرهای افزودنی بتن های ویژه در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40886
سه شنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۷ | 12:14

تولید آزمایشگاهی پلیمرهای افزودنی بتن های ویژه در کشور

محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به دانش فنی تولید آزمایشگاهی پلیمرهای سه‌تایی و چهارتایی محلول در آب جهت افزودن به بتن‌های ویژه که ترکیباتی کاملا وارداتی هستند، دست یافتند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این پروژه کاربردی، پلیمریزاسیون رادیکال آزاد مونومرهای آکریلیک اسید، متآکریلیک اسید، وینیل سولفونیک اسید، مالئیک انیدرید و نیز مآکرومونومرهای بر پایه پلی اتیلن گلایکول ها با نسبت های مختلف انجام شده است. واکنش ها به دو صورت توده ای و محلول در آب انجام می شود و دمای واکنش حدود ۸۰-۶۰ درجه سانتی گراد است. محصولات شامل انواع پلیمرهای سه و چهارتایی با وزن مولکولی و سایز شاخه ها مناسب است. تغییر عاملیت های موجود در زنجیر اصلی پلیمرهای سنتز شده روی کارآیی آن بعنوان ابرروان کننده بتن اثر دارد. با افزودن این ترکیبات به بتن حاوی اجزای فعال سیمان، میکروسیلیس پرکننده ها و… مقدار مقاومت فشاری بتن و فشردگی آن افزایش می یابد. علاوه بر آن موجب کاهش نسبت آب به سیمان، افزایش سیالیت بتن و نیز سهولت اجرای بتن می شود. این بررسی ها با روش های معمولی و دستگاهی مانند تست Slump، SEM، XRD و FTIR قابل انجام است.
دستیابی به دانش فنی سنتز آزمایشگاهی پلیمرهای سه تایی و چهارتایی محلول در آب و فرمولاسیون ابرروان کننده جهت افزودنی بتن‌های ویژه از اهداف این طرح است.
این ترکیبات که در شرکت های شیمی ساختمان و بتن سازها مصرف می شود کاملا وارداتی هستند و بنابراین اجرای این طرح در جهت شناخت بیشتر ارتباط ساختار بهینه این ترکیبات با خواص نهایی بتن های ویژه است. علاوه بر این، دانش فنی سنتز این ترکیبات نیز در جهت شناخت و سنتز مشابه های خارجی موجود در بازار ایران است.
زمینه های استفاده و کاربرد نتایج آن نیز دانش فنی سنتز ابرروان کننده ها در فاز آزمایشگاهی، نمونه محصول به مقدار ۵ کیلوگرم و استفاده از ابرروان کننده سنتز شده در بتن های حاوی اجزای فعال مختلف است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

بررسی عوامل موثر در خواص سامانه‌های پلیمری هیبرید با قابلیت استفاده در صنعت بسته بندی

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

بتن بزرگراه، خودروهای برقی در حال حرکت را شارژ خواهد کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها