سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

داروی ایرانی «مهار کننده خونریزی های گوارشی» به تولید انبوه رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40811
یکشنبه، ۴ شهریور، ۱۳۹۷ | 12:26

داروی ایرانی «مهار کننده خونریزی های گوارشی» به تولید انبوه رسید

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید داروی مهار کننده خونریزی های گوارشی با نام “هموستاز” شدند .

به گزارش دیده بان علم ایران سید موسی‌الرضا حسینی دانشیار گروه داخلی گوارش و کبد بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ثبت اختراع تجاری داروی طب ایرانی با نام ” هموستاز ” نخستین جشنواره طب ایرانی(طب سینوی) برگزیده محور ثبت اختراع با تولید محصول شناخته شد.

دکتر موسی الرضا حسینی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: این دارو به همت جمعی از اعضاء هیات علمی گروه طب سنتی و گوارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از یک ماده طبیعی ساخته شده و پس از طی مراحل تحقیقاتی آزمایشگاهی و بالینی،و تایید سازمان غذا و دارو با نام ” هموستاز”  به تولید انبوه رسیده است.

عضو هیات علمی گروه گوارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این دارو به شکل پودر و در خونریزی های گوارشی و دیگر موارد مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد خاطر نشان کرد: در طی آندوسکوپی پس از مشخص شدن محل خونریزی دستگاه گوارش بیماران، پودر هموستاز با حلال آن حل شده و از طریق کاتتر آندوسکوپی که در دو میلی متری از محل خونریزی قرار می گیرد به آهستگی بر روی محل خونریزی ریخته می شود.

دکتر حسینی با بیان اینکه  پس از استفاده از این دارو طی ۵ تا ۴۰ ثانیه خونریزی به طول کامل قطع می شود تصریح کرد: این دارو همچنین در مهار خونریزی های جراحی از جمله سزارین و یا زخم هایی که بر روی پوست ایجاد می شود نیز کاربرد دارد.

دکتر موسی الرضا حسینی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون عارضه خاصی از مصرف این دارو گزارش نشده است اظهار داشت: این دارو برای هر نوع زخم خونریزی دهنده گوارشی( به استثنای کولیت های التهابی و عفونی)، تومورهای خونریزی دهنده گوارشی، خونریزی های پس از پولیکتومی، خونریزی های پس از اسفنکتروتومی بدنبال ERCP و خونریزی های پس از بیوبسی های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: استفاده از این دارو در مراکز بهداشتی درمانی و مناطق روستایی در زمان خونریزی های گوارشی و مهار به موقع آن می تواند کاربرد مناسبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این دارو تا کنون بر روی بیش از ۸۰۰ بیمار استفاده شده و نتایج مثبتی به همراه داشته و هیچگونه عارضه ای  نیزنداشته است.

دکتر حسینی با بیان اینکه استفاده از این دارو می تواند جایگزین داروهای خارجی و وارداتی گردد تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به مشکلات ارزی پیش آمده این دارو می تواند با قیمت مناسب جایگزین داروهای گران خارجی شود که علاوه بر صرفه جویی، تولید ملی نیز حمایت خواهد شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این دارو در حال حاضر در مشهد، تهران، سبزوار، خراسان جنوبی و چند شهر در استان های غربی مورد استفاده قرار می گیرد.

 خونریزی های گوارشی یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به متخصصین گوارش به شمار می رود و تولید این دارو نقش موثری در کاهش هزینه های درمان در این زمینه دارد.

نخستین جشنواره طب ایرانی به منظور شناسایی، معرفی و ارج نهادن به مقام والای دانشمندان، پژوهشگران، مخترعان، نوآوران و فناوران برتر در عرصه طب ایرانی و داروسازی سنتی، اخلاق پزشکی و تاریخ پزشکی در حیطه‌های آموزش و ارائه خدمات با حضور مسئولان وزارت بهداشت برگزارشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در دانشگاه علوم پزشکی تهران محقق شد: ردیابی مسیر دارورسانی به مغز با تصویربرداری اپتیکی

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها