- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مصرف الکل در کمترین میزان نیز خطرناک است/فهرست الکلی ترین کشورها

نتایج مطالعه جهانی بار مصرف الکل در جهان حاکی از مرگ سه میلیون نفر طی سال ۲۰۱۶ است و هشت کشور از جمله ایران  جزو پیشرو ترین کشورها در کمترین میزان مرگ و میر ناشی از مصرف الکل هستند

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران این مطالعه مهم که نتایج آن در مجله معتبر بین المللی لنست منتشر شده است، نشان می دهد ۲٫۴ میلیارد نفر در جهان الکل مصرف می کنند.

نتایج مهم این مطالعه دقیق جهانی، مصرف الکل را هفتمین عامل خطر مرگ و میر و ناتوانی می داند به طوری که ۲٫۲ درصد مرگ و میر استاندارد شده سنی زنان و ۶٫۸ درصد مرگ و میر استاندارد شده سنی مردان طی سال ۲۰۱۶ مرتبط با مصرف الکل بوده است بوده است.

یافته های این مطالعه این هشدار جدی را داده است که بخش زیادی از مرگ و میر ناشی از سرطان ها در سنین ۵۰ سال و بالاتر جهان طی سال ۲۰۱۶ مربوط به مصرف الکل بوده است که این شامل ۲۷ درصد و ۱۸ درصد مرگ بر اثر سرطانهای ناشی از مصرف الکل به ترتیب برای زنان و مردان بوده است.

بر اساس یافته های حاصله، روسیه، آفریقای مرکزی، اوکراین، بوروندی، لیتوانی، بلاروس، مغولستان، لتونی، قزاقستان، بیشترین مرگ و میر ناشی از مصرف الکل و کویت، ایران، فلسطین، لیبی، عربستان، یمن، اردن، مالدیو، سنگاپور، سوریه، نیز کمترین میزان مرگ و میر را در ۲۰۱۶ دارا هستند.

همچنین بالاترین میزان شیوع مصرف الکل مربوط به دانمارک، نروژ، آرژانتین، آلمان، لهستان، فرانسه، کره جنوبی، سوئیس، یونان و ایسلند و کمترین میزان شیوع مصرف نیز مربوط به پاکستان، بنگلادش، مصر، مالی، مراکش، سنگال، موریتانی، سوریه، اندونزی و فلسطین است.

مصرف الکل یکی از عوامل خطر پیشرونده برای بار بیماری ها در جهان است و باعث از دست رفتن میزان قابل توجهی از سطح سلامتی در جهان شده است چنانچه به گفته محققان و نویسندگان مطالعه، مصرف الکل با ۶۰ بیماری حاد و مزمن مرتبط است. این درحالیست که کاهش مصرف الکل با کاهش بیماری های ایسکمیک قلبی ، دیابت و برخی از بیماری های مزمن غیرواگیر شدیدا در ارتباط است.

در مجموع و در بین بیماری های مرتبط با مصرف الکل در جهان، بیماری های ایسکمیک قلبی و دیابت بار بالایی را به خود اختصاص داده است به طوری که ۶۰ درصد مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با مصرف الکل به این بیماری ها اختصاص دارد هر چند که سرطانها ، بیماری های مزمن کبدی و … نیز بار بالایی را به همراه داشته اند.

اما آن گونه که نتایج این مطالعه مهم جهانی نشان داده است بار بیماری های ناشی از مصرف الکل در بین مردان ۳ برابر زنان است.

تاکید اصلی مطالعه حاضر بر آن است که حتی میزان بسیار کم مصرف الکل زیانبار است و قطع کامل مصرف ضروری است.

طبق یافته های این مطالعه، مقایسه بین عوارض الکل ،سیگار  و مواد مخدر نشان می دهد که مصرف الکل از همه خطرناکتر است.

انتهای پیام