- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تصاویر ماهواره ای آتش سوزی تالاب هورالعظیم

سازمان فضایی ایران بوسیله امکانات ماهواره ای خود، پایش ماهواره ای آتش سوزی تالاب هورالعظیم را به صورت روزانه انجام می دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران علی صادقی نائینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات سازمان فضایی ایران در خصوص آتش سوزی تالاب هورالعظیم و پایش ماهواره ای این آتش سوزی در این سازمان گفت: در تابستان سال جاری شاهد وقوع آتش سوزی های مکرر در تالاب بودیم، با توجه به وجود سامانه ماهواره ای کشف و پایش حریق در سازمان فضایی ایران، آتش سوزی های هورالعظیم از تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ به صورت روزانه با استفاده از داده های ماهواره ای با توان تفکیک مکانی ۲۵۰ متر و به صورت هر پنج روز یکبار با تصاویر ماهواره ای با توان تفکیک مکانی ۱۰ متر مورد تحلیل و پردازش قرار گرفت.وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد ظرف ۲ ماه گذشته (از نیمه دوم خرداد ماه تا نیمه دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۷ ) بیش از ۴.۸۰۰ هکتار از اراضی تالاب واقع در بخش عراق به صورت کامل طعمه حریق شده و پوشش گیاهی آن دچار تخریب کامل شده بطوریکه این حریق از بخش غربی و مرکزی هورالعظیم آغاز و به مرور به مناطق شرقی تالاب و مرزهای ایران نزدیک شده است. از تاریخ ۹ تیرماه شدت آتش سوزی ها در منطقه به شدت افزایش یافت. همچنین از تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷، منتهی الیه جنوب شرقی منطقه و در مرز ایران نیز شاهد وقوع آتش سوزی های گسترده بودیم.

در تصویر مناطق تخریب شده ناشی از وقوع حریق از تاریخ ۲۰ خرداد لغایت ۲۳ مردادماه به صورت مناطق قرمز رنگ به نمایش گذاشته شده است. خط زرد رنگ مرز سیاسی بین ایران و عراق است.

148057_orig.jpg

در تصویر بالا تغییرات مربوط به مساحت مناطق تخریب شده ناشی از وقوع آتش سوزی که با داده های با توان تفکیک مکانی ۱۰ متر مورد محاسبه قرار گرفته است با گراف آبی رنگ نمایش داده شده است. همچنین تغییرات دما در منطقه با استفاده از داده های ماهواره ای در ساعات نزدیک به ظهر با گراف قرمز رنگ در همین نمودار مشخص گردیده است. در طول این مدت همواره نوسانات دما عددی بین ۴۲ تا ۵۸ درجه سانتیگراد در ساعات نزدیک به ظهر بوده است.

تالاب هویزه یا هورالعظیم بزرگترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های ایران است که یک سوم آن در ایران و مابقی در کشور عراق واقع شده است. در حال حاضر مساحت هورالعظیم در بخش عراق برابر ۶۶.۶۰۰ هکتار و در بخش ایران برابر با ۳۵.۳۰۰ هکتار می باشد.

انتهای پیام