سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

پاسداشت میراث میرزاخانی با اخراج ریاضی ایران از اتحادیه جهانی؟!/پز مدیران علمی به افتخارات ریاضیدانان مهاجر و دریغ از حق عضویت ناچیز!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40749
شنبه، ۳ شهریور، ۱۳۹۷ | 12:59

پاسداشت میراث میرزاخانی با اخراج ریاضی ایران از اتحادیه جهانی؟!/پز مدیران علمی به افتخارات ریاضیدانان مهاجر و دریغ از حق عضویت ناچیز!

چهل و نهمین کنفرانس ریاضی ایران در حالی به فاصله چند روز پس از دومین مدال فیلدز توسط دومین ریاضیدان ایرانی مقیم خارج کشور برگزار شد که اخراج قریب الوقوع ایران از اتحادیه جهانی ریاضیات به دلیل عدم پرداخت حق عضویت ناچیز آن برای سومین سال پیاپی مهمترین دغدغه و گلایه رییس انجمن ریاضی ایران است!

به گزارش دیده بان علم ایران، چهل و نهمین کنفرانس ریاضی ایران از اول تا چهارم شهریورماه با حضور و سخنرانی دانشمندان علم ریاضی از کشورهای آلمان، سوئد، فرانسه، آمریکا، کره جنوبی، هندوستان و برزیل در محورهای اصلی آنالیز، جبر، توپولوژی، آنالیز عددی، منطق ریاضی، نظریه گراف و ترکیبات، ریاضی مالی، آمار و احتمال، آموزش ریاضی، هندسه، معادلات دیفرانسیل و سیستم های دینامیکی، تحقیق در عملیات، علوم کامپیوتر، نظریه کد و رمزنگاری، نظریه کنترل و بهینه سازی، نظریه اعداد، نظریه بازیها و … در مجتمع فرهنگی امام خمینی دانشگاه علم و صنعت ایران در حال برگزاری است.

دکتر محمد علی دهقان، رییس انجمن ریاضی ایران هم با بیان این که ایران {ریاضیدانان ایرانی تبار} رتبه هفتم جهان را در کسب مدال فیلدز به خود اختصاص داده به کسب مدال فیلدز ۲۰۱۸ توسط ریاضیدان ایرانی مقیم انگلستان (فریدون درخشانی) اشاره کرد و گفت: با کسب این مدال پس از آمریکا با ۱۳ مدال جزو کشورهای دو مداله در این رشته شدیم و در رتبه هفتم جهان قرار گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای جهان اسلام دو مدال نوبل کامل را نداشتیم اما کسب دو مدال فیلدز توسط دانشمندان علوم ریاضی ایران نشان از همت و تلاش معلمان ریاضی کشور دارد.

دهقان گفت: ایران سه سال متوالی است که به دلیل تامین نشدن ارز مورد نیاز، نتوانسته حق عضویت خود در اتحادیه جهانی ریاضی را پرداخت کند، به همین علت امسال هم از حضور در این اتحادیه محروم شده ایم!

وی افزود: در کشوری که این همه دلار وجود دارد و بحث آن هر روز در رسانه ها موج می زند، مسئولان از پرداخت ۱۱ هزار یورو برای عضویت ایران در اتحادیه جهانی ریاضی دریغ کردند، این اعتبار به ما نرسید و این مشکل برطرف نشد، به همین علت ایران در آستانه اخراج کامل از اتحادیه جهانی ریاضی قرار دارد.

در این آیین، همچنین تفاهم نامه همکاری انجمن ریاضی ایران با صندوق حمایت از پژوهشگران منعقد شد.

این دومین تفاهم نامه صندوق حمایت از پژوهشگران با انجمن های علمی در کشور است.
به تازگی تفاهمنامه ای مشترک بین این صندوق، پژوهشگاه صنعت نفت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.

اشاعه و ترویج علم ریاضی و درک عمومی با ارائه پیشنهاد از سوی انجمن، اعلام دوره ای وضعیت ریاضی در مدارس و دانشگاه های کشور همراه با پیشنهادها برای بهبود از سوی انجمن و افزایش حمایت های مردمی و مسوولان برای رشد این رشته از جمله مفاد تفاهم نامه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» تقدیر شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها