- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید گیاهان سخت تکثیر با روش جدید کشت بافت در کشور

محققان شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس ، گیاهان سخت تکثیر را با کمک روش جدید کشت بافت تولید کردند.
به گزارش دیده بان علم ایران محمد امین تقی پور مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: در این روش محیط کشت ژله‌ای تولید و همه عناصر مورد نیاز گیاه و هورمون گیاهی به آن اضافه می‌شود.
وی افزود: این نمونه از قسمت انتهایی گیاه در محیط کشت قرار می‌گیرد تا در دما، رطوبت و نور استاندار به رشد خود ادامه دهد.
تقی پور تصریح کرد: در این روش گیاه بدون نیاز به خاک و آب تکثیر می‌شود و در بازه زمانی کوتاه شش هفته ای در محیط کشت به گیاه کامل تبدیل و آماده استقرار در گلخانه، باغ، مزرعه و یا آکواریوم می‌شود.
وی افزود: تولید تیراژ بسیار زیاد از تعداد کمی گیاه در مدت زمان کوتاه، انتقال خصوصیات گیاه مادر به نسل‌های بعدی در گیاهان اصلاح نژاد شده، تولید گیاهان عاری از هرگونه باکتری و ویروس و احیا گیاهان در معرض انقراض را از مزیت‌های روش کشت بافت نسبت به روش‌های سنتی قلمه زدن و کاشت بذر برشمرد.
تقی پور با بیان اینکه تاکنون رزمحمدی، رز هلندی، استویا و گیاهان آکواریومی با روش کشت بافت تکثیر شده است، افزود: در حال تحقیق در خصوص سازگار کردن گیاه حشره خوار ونوس که کاربرد زینتی دارد، به عنوان آفت کش طبیعی برای استفاده در مزارع و باغ‌ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در این شرکت سالانه ۴۰ هزار نشا انواع گیاهان تولید می‌شود که در آینده نزدیک این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار نشا افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام