جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تشخیص به موقع آلزایمر با زیست حسگر ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40619
شنبه، ۲۷ مرداد، ۱۳۹۷ | 11:56

تشخیص به موقع آلزایمر با زیست حسگر ایرانی

محققان کشور موفق به ساخت زیست حسگری شدند که به وسیله آن می‌توان پروتئین ایجاد کننده آلزایمر را در سرم خونی یا مایع نخاعی افراد اندازه گیری کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، حسین حلی، مجری پروژه «ساخت بیوسنسور (زیست حسگر) برای آلزایمر» درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شده است اظهار کرد: عامل ایجاد آلزایمر پروتئینی به نام بتا آمیلوئید است که اگر میزان آن در سرم خونی یا مایع نخاعی افراد از حدی تجاوز کند فرد به آلزایمر مبتلا می شود.


وی ادامه داد: در این طرح هدف ساخت زیست حسگری است تا اندازه گیری این پروتئین در مایع نخاعی یا سرم خونی افراد انجام شود و به نوعی موفق به تشخیص وقوع این بیماری شویم. این بیوسنسور به صورت کمی و کیفی تشخیص را انجام می دهد.


حلی همچنین بیان کرد: این بیوسنسورها ابزاری الکتروشیمیایی هستند که در اثر وجود این پروتئین در بدن سیگنال الکتریکی تولید می کنند و بر اثر شدت این سیگنال می توان میزان این پروتئین را تشخیص داد. ساخت سه مدل از این بیوسنسور (زیست حسگر) در این طرح انجام می شود که از نظر عملکرد هر یک مکانیسم متفاوتی دارند. در حال حاضر یک مدل ساخته شده است و ساخت مدل های دیگر در حال انجام است.


به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آلزایمر یکی از بیماری های رایج در دنیا است که تشخیص زود هنگام آن اهمیت بسیاری دارد. در ایران نیز در آینده نزدیک به علت افزایش سن شاهد افزایش این بیماری می شویم که با تشخیص به موقع می توان گامی برای کنترل آن برداشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در ساخت ایمنوسنسور تشخیص زود هنگام آلزایمر

افزایش خطر زوال عقل با نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز

از دست دادن دندان ها، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها