جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سربازی در شرکت!/بهره مندی بیش از هزار نفر از تسهیلات سربازی در شرکت های دانش بنیان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40510
یکشنبه، ۲۱ مرداد، ۱۳۹۷ | 14:19

سربازی در شرکت!/بهره مندی بیش از هزار نفر از تسهیلات سربازی در شرکت های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تشریح تسهیلات اعطایی به افراد شمول شاغل در شرکت های دانش بنیان اعلام کرد: تاکنون بیش از هزار نفر از تسهیلات سربازی از شرکت های دانش بنیان بهره مند شده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری که در نشست خبری تسهیلات سربازی افراد فعال شرکت های دانش بنیان سخن می گفت با بیان این که اساسی ترین پایه اقتصاد دانش بنیان توانمندی و خلاقیت نیروی انسانی است، افزود: باید زمینه هایی ایجاد شود تا بتوانیم از این ظرفیت خارق العاده ارزش افزوده ایجاد کنیم که خوشبختانه با تعامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح، زمینه بهره مندی از ظرفیت سربازان در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هموار شده است.

ستاری با اشاره به اجرایی شدن تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح که بهمن‌ماه سال گذشته انجام شد، اظهار کرد: با پیگیری‌های مجدانه سردار باقری و تأیید مقام معظم رهبری، توانستیم امکانات جدیدی را به سربازان و افراد مشمول فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کنیم و بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بخش خصوصی نیز از توانمندی افراد نخبه و خلاق مشمول خدمت سربازی بهره‌مند می‌شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، استفاده بهینه از نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده را یکی از محورهای اصلی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: تسهیلات سربازی یکی از شش محور اساسی برنامه حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان است و تمهیداتی صورت گرفته است تا افراد مشمول، خدمت سربازی خود را به‌گونه‌ای بگذرانند که بیش‌ترین بهره‌وری را برای شرکت‌ها، اقتصاد و اشتغال کشور به ارمغان بیاورند.

ستاری، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های صورت گرفته و همکاری مطلوب ستاد کل نیروهای مسلح برای ایجاد سازوکار ارائه این تسهیلات، بتواند نقش نیروی انسانی خلاق در اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال کشور را گسترش داده و موجب افزایش اقتدار علمی کشور شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بیان کرد: ارائه تسهیلات سربازی به شرکت‌های دانش‌بنیان به دو صورت پروژه جایگزین خدمت در صنایع دفاعی و کشوری و امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا است.

استفاده از سربازان در رونق اشتغال و اقتصاد کشور

سردار مهدی فرحی، فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح هم طی سخنانی با اشاره به میانگین روزانه ۱۲۰۰ ورودی و خروجی به نظام وظیفه گفت:  ۴۰ درصد از  مشمولان نظام وظیفه که دارای تحصیلات دانشگاهی و دارای سنین بین ۱۸ تا ۲۸ سال هستند، آینده بسیار روشنی فراروی خود دارند و می‌توانند به عنوان یک فرصت بسیار مطلوب برای اشتغال و اقتصاد کشور و همچنین ارتقای بهره وری  نیروی انسانی استفاده شوند.

وی افزود: فعالیت بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان بستری بسیار مساعد و فرصتی ارزشمند برای این افراد است و سربازانی که می توانند به مدت دو سال در اختیار نیروهای مسلح باشند با امکان سنجی و ظرفیت سنجی توسط این شرکت‌ها به نحوی شایسته استفاده شوند.

فرحی به یک مدل و فرآیند جدید برای اشتغال این سربازان در شرکت های دانش بنیان و گام برداشتن در راستای مهارت آموزی آنان با همکاری معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و افزود: قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفته است که برای تمامی سربازان، فرصت و زمینه ای را فراهم می کند تا پس از گذراندن دوسال، با یک دستاورد وارد جامعه شوند.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، به توافق های صورت گرفته با وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، صنعت، معدون و تجارت و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: توافقات صورت گرفته است و از ظرفیت پارک های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین دانشگاه ها برای بهره مندی از توانمندی این سربازان در عرصه دانش بنیان استفاده خواهد شد.

تحقق مهارت‌آموزی نیروهای مسلح

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به همکاری این ستاد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه حوزه برای  بهره مندی از توان علمی و مهارتی سربازان مشمول گفت:  در نخستین محور این همکاری و در قالب طرح سرباز-محقق، افراد نخبه و مشغول در بخش های لشکری و کشوری توانمندی خود را در قالب طرح‌های راهبردی و دفاعی کشور ارائه می‌دهند.

به گزارش دیده بان علم، وی ادامه داد: با اجرای این توافق، شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی هم به این عرصه ورود پیدا می‌کند و تاکنون اجازه استفاده از ۱۰۰ نفر، از مقام معظم رهبری اخذ شده است و بنیاد نخبگان نیروهای مسلح همکاری خوبی برای اجرای این توافق دارد.

وی بخش دیگری از این همکاری را برای مهارت افزایی افراد دارای مدرک تحصیلی و فاقد تخصص های لازم دانست و افزود:  قرار شد تا شرکت های دانش بنیان وارد میدان شوند تا بخشی از افراد مشمول در این شرکت‌ها بتوانند مهارت‌های لازم را برای حضور در عرصه کارآفرینی و اشتغال کسب کنند.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در قالب این طرح دو هزار نفر برای سال ۹۷ در نظر گرفته شده است تا مدتی از دوره خدمت سربازی خود را در این شرکت ها آموزش ببینند و سپس وارد عرصه کارآفرینی شوند.

کمالی سومین محور همکاری معاونت علمی و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح را در قالب به‌کارگیری ۵۰۰ نفر از مشمولین در شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان رویکرد جدیدی است و امیدواریم با زمینه ایجادشده، بتوانیم استفاده بهتری از این افراد در راستای توسعه توانمندی کشور صورت بگیرد.

وی در پایان تأکید کرد: قرار نیست هیچ‌ خدشه‌ای به اصل و ماهیت خدمت مقدس سربازی وارد شود و جایگزین دیگری برای این روند وجود ندارد. طرح‌های فعلی در شکل‌های گوناگون با هدف تقویت توانمندی دفاعی و اقتدار کشور در عرصه‌های گوناگون انجام می‌شود.

مسیر جدید ارائه تسهیلات سربازی به شرکت‌های دانش‌بنیان

سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنيان گفت: تمامی اطلاعات و جزییات مربوط به این طرح و دیگر محورهای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در سایت شرکت‌های دانش‌بنیان به آدرس daneshbonyan.ir  قابل دسترسی است و متقاضیان می‌توانند اطلاعات کاملی را با مراجعه به این سامانه کسب کنند.

صاحبکار خراسانی با اشاره به وجود دو مسیر برای بهره‌مندی افراد برجسته و نخبه از تسهیلات خدمت سربازی افزود: در نخستین محور که از سال‌های گذشته وجود داشت و به قوت خود باقی است، افراد نخبه و مستعد در قالب طرح سرباز-محقق، خدمت سربازی خود را در قالب انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای مجموعه‌های دفاعی و دولتی می‌گذرانند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری مسیر جدید ایجاد شده در بستر همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری را گامی برای بهره‌مندی از توانمندی افراد نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی دانست و گفت: در مسیر جدیدی که ایجاد شده، افراد مشمول واجد شرایط، به‌جای گذراندن دوره سربازی صرفاً در مراکز دفاعی و دولتی، می‌توانند به صورت امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان خدمت سربازی خود را بگذرانند.
رئیس مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری یادآور شد: افراد متقاضی و واجد شرایط برای استفاده از این تسهیلات باید به سامانه سینا به آدرس sina.bmn.ir مراجعه و مشخصات و مستندات را بارگذاری کنند که در صورت احراز شرایط و کسب امتیازات لازم، از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش با تفاهم میان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح، افراد کلیدی و کارشناسان خبره شرکت‌های دانش‌بنیان در صورتی که امتیاز لازم را در زمینه علمی و فناوری کسب کنند، می‌توانند به دو صورت انجام پروژه احتساب خدمت و همچنین امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی استفاده کرده و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان به ستادکل نیروهای مسلح معرفی شوند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون خبر داد: حذف کارمزد صدور ضمانت‌نامه برای دانش‌بنیان‌ها

مدیرعاملی زنان در ۱۱ درصد شرکتهای دانش بنیان/ ۱۷ درصد سهام دانش بنیان ها در اختیار زنان

کمک صندوق نوآوری و شکوفایی به دانش بنیان ها تا ۱۰ برابر سرمایه اولیه صندوق

اتاق تمیز و مدرسه کوانتوم دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها