جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

شبکه علمی آموزش عالی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40467
شنبه، ۲۰ مرداد، ۱۳۹۷ | 12:32

شبکه علمی آموزش عالی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

دکتر سید امید فاطمی، رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران از راه‌اندازی «شعاع» (شبکه علمی آموزش عالی) به‌عنوان اولین شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباطات علمی دراین دانشگاه خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی این دانشگاه با بیان اینکه شعاع ، مخفف شبکه علمی آموزش عالی است، گفت: در این شبکه اجتماعی دانشجویان، استادان، دانش‌آموختگان، کارشناسان صنعت که علم و پژوهش دغدغه آنهاست فعالیت خواهند کرد.

دکتر فاطمی به توصیف ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی پرداخت و افزود: افراد در شبکه اجتماعی دارای یک پروفایل هستند که وضعیت آنها را مشخص می‌کند. این پروفایل‌ها قابلیت مشاهده، جستجو و ایجاد ارتباط شبکه‌ای و تشکیل گروه را دارند. همچنین ما در شبکه اجتماعی باید امکان تعامل با افراد دیگر را ایجاد کنیم.

وی علمی بودن شبکه اجتماعی شعاع را وجه تمایز آن از دیگر شبکه‌های اجتماعی توصیف کرد و اظهار داشت: اجتماعی بودن یکی از مباحث مهم مطرح در آینده است. در وب ۱ اطلاع‌رسانی مورد توجه بود اما بعد از آن و در وب ۲ اجتماعی بودن مطرح شد، یعنی در این نوع از وب همه افراد نقش مشارکتی دارند و فقط دریافت کننده نیستند.

رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران ادامه داد: در حیطه پژوهش نیز رویکرد متفاوت و جدیدی جایگزین شده و اکنون به نحوی است که پژوهشگران می‌توانند زمینه‌های پژوهشی خود را به اشتراک بگذارند تا افراد دیگر آن را مشاهده کنند، در مورد آن نظر و یا اینکه بخشی از آن را مورد استفاده قرار دهند که این خود نشان دهنده حرکت زمینه‌های پژوهشی به سمت اجتماعی شدن است.

دکتر فاطمی با اشاره به اینکه طراحی شبکه اجتماعی شعاع یکسال به طول انجامیده است، بیان کرد: در این طراحی اجزایی از جمله مقالات و انتشارات، ایجاد امکان پرسش و پاسخ علمی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، دروس و پروژه قرار گرفته که نقش علمی بودن این شبکه را به خوبی مشخص می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طراحی و فاز اول این شبکه اجتماعی درخواست دانشگاه محدود کردن آن به کاربران دانشگاه تهران است، از گسترش شعاع در آینده به‌عنوان شبکه علمی کشور در سطح ملی و بین‌المللی خبر داد.

رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی با عنوان اینکه در حال حاضر ورود به شبکه اجتماعی شعاع از طریق احراز هویت دانشگاه تهران صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: هر کسی که در دانشگاه تهران احراز هویت می‌شود و اکانت دارد، می‌تواند وارد این شبکه شود لذا در این مرحله یعنی فاز اول راه‌اندازی شبکه اجتماعی شعاع امکان عضویت برای افراد خارج از دانشگاه وجود ندارد و برای کسانی که خارج از دانشگاه تهران هستند، فقط امکان مشاهده بخشی از اطلاعات شبکه فراهم شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها